ترانههاي هيليارد آنسامبل ترجماني از احساس كلافگي خاكستري و افسردگي بيسر و صداي دوران معاصري بود كه بسياري از انسانهاي عصر تازه را به خود دچار ساخته است. به بهانه اجراي اين كنسرت روزنامه پراگ پست پنج اثر موسيقي كه بر اساس آثاري از بزرگان ادبيات داستاني ساخته شدهاند را معرفي كرده است.
ديويد بويي موزيسين و بازيگر پاپ پنج دهه اخير بريتانيا از خوانندگاني بود كه چندين ترانه از آثارش را بر اساس رمان 1984 جرج اورول نوشت و موضوع آخرالزماني رمان اورول را تم اصلي تعدادي از ساختههاي موسيقايي خود قرار داده بود.
رمان «خوشههاي خشم» جان اشتاين بك نيز سال 1995 توسط بروس اسپرينگستين، ترانهسراي آمريكايي معروف به "باس" (رييس) در قطعهاي به نام «روح تام جاد» به زبان موسيقي و ترانه بيان شد. همچنين بعدها گروه راك «خشم در برابر ماشين» اين ترانه را به شيوهاي پانك-راك اجرا كرد.
سال 1987 تي-پاو آلبومي به نام «چين در دستان تو» با پوستري منحصر به فرد در انگلستان عرضه كرد كه هفتههاي متمادي در صدر اخبار موسيقي بريتانيا جاي گرفت و تاكنون نيز گهگاه در گوشه و كنار جهان عرضه ميشود. ترانههاي اين آلبوم بازگويي دوباره قصه عامهپسند دراكولاي فرانكنشتاين اثر مري شلي است. عنوان آلبوم اشاره به يك فنجان چيني دارد كه اگر در برابر نور قرار گيرد ميتوان دستان خود را در از ميان آن ديد.
اما بدون ترديد اجراي سال 1983 گروه سرشناس بريتانيايي يو 2 در دنور از چهلمين سرود مذهبي انجيل يكي از به ياد ماندهترين اقتباسهاي ادبي موسيقي است. اين آلبوم به نام «زندگي بر روي صخرههاي سرخ» از آثار به ماندگار اين گروه قديمي است.
«مرشد و مارگاريتا»ي بولگاكف نيز از آثاري بود كه اندي راكرز گلاسكو به صورت كنسرت راك به اجرا درآورده بود. اين اثر ساتير قصه بازديد شيطان از مسكو در دوران پيش از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي را بازگو ميكند.
نظر شما