چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۵
بيان مقام علمي شيخ طوسي در مجلدي از «ايرانيان و قرآن»

مهدي كمپاني‌زارع در ششمين جلد از مجموعه «ايرانيان و قرآن» كه با عنوان «شيخ طوسي و تفسير تبيان» منتشر شده است، با نگاهي به زندگي شيخ طوسي، مقام و منزلت علمي وي و مباحث علوم قرآني در تفسير التبيان را مي‌كاود._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، شيخ طوسي در تمامي علوم ديني عصر خودش صاحب تاليفات فراواني بود و علماي فريقين نيز توجه زيادي به وي داشتند. او در شاخه‌هاي مختلف علمي مرجعي موثق به شمار مي‌آمد؛ به‌گونه‌اي كه در علم فقه كمتر فردي توانست مقام وي را احراز كند.

بر اساس يافته‌هاي اين كتاب، دانشمندان پس از وي خدمات بسياري را به او نسبت داده‌اند كه از آن ميان مي‌توان به تنظيم نصوص احاديثي كه در كتاب‌هاي فقهي به كار رفته‌اند در كتاب «النهاية في المجرد الفقه»، طبقه‌بندي رشته‌هاي مختلف فقهي در كتاب «المبسوط الكبير»، گشودن باب فقه تطبيقي ميان مذاهب اسلامي در كتاب «الخلاف» و جمع ميان اخبار متعارض و توافق ميان روايات و راه‌هاي استنباط احكام اشاره كرد.

نويسنده اين اثر در پنج فصل «زندگي، آثار و جايگاه علمي شيخ طوسي»، «كلياتي در باب التبيان في التفسير القرآن»، «منابع و ماخذ شيخ طوسي در تفسير التبيان»، «مباحث علوم قرآني در تفسير التبيان»، و «ابعاد و گرايش‌هاي تفسير التبيان» را بررسي كرده است.

وي در جنبه ادبي ـ لغوي اين اثر نوشته است: «هرچند تفسير شيخ طوسي به تفسيري ادبي مشهور نيست، اما كمتر تفسيري را مي‌توان در جهان اسلام سراغ گرفت كه تا به اين حد به مباحث ادبي ـ لغوي قرآن پرداخته باشد. حجم اين‌گونه مباحث اگر در اين تفسير از مباحث كلامي بيشتر نباشد، به راستي كه كمتر نيست.»

استفاده از 76 منبع ديني، تفسيري و روايي در معرفي شيخ طوسي و برجسته‌ترين اثر وي در كنار گردآوري آراي ساير بزرگان در معرفي شيخ، از جمله ويژگي‌هاي اين اثر به شمار مي‌آيد.

نخستين چاپ كتاب «شيخ طوسي و تفسير تبيان» را موسسه خانه كتاب در شمارگان 3000 نسخه، 143 صفحه و بهاي 26000 ريال منتشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط