جمعه ۳ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۵
"شناخت ادبيات انقلاب اسلامي" در يك كتاب

غلامرضا كافي، عضو هيات علمي دانشگاه شيراز در كتاب "شناخت ادبيات انقلاب اسلامي" به بررسي وضعيت شعر، ادبيات داستاني و پژوهش‌هاي ادبي انقلاب اسلامي و دفاع‌مقدس و معرفي اهالي‌قلم شاخص اين حوزه‌ها پرداخته است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) اين اثر، با هدف ارايه تحليل جامعي از ادبيات انقلاب اسلامي به دانشجويان، در 7 دفتر با عناوين "انقلاب اسلامي ايران و امام‌خميني(ره)"، "درآمدي بر ادبيات انقلاب اسلامي"، "جايگاه شعر در ادبيات انقلاب اسلامي"، "نثر در ادبيات انقلاب اسلامي"، "جايگاه نقد در ادبيات انقلاب اسلامي"، "آشنايي با برخي پژوهش‌هاي ادبي انقلاب اسلامي" و "ناموران ادبيات انقلاب اسلامي" تدوين شده است.

كافي پس از گذري اجمالي بر چگونگي شكل‌گيري نهضت انقلابي ايران به رهبري امام‌خميني (ره)، جريان‌هاي شعري پيش از انقلاب را به همراه برخي از نمونه‌ها بيان كرده و به مقايسه آن‌ها با اشعار پس از انقلاب پرداخته است.

وي در بخشي از اين فصل نوشته است: "حضور شاعران جوان و فراواني تعداد آنان پس از انقلاب، از ويژگي‌هاي اين دوره [پس از انقلاب اسلامي] است. اين در حالي است كه پيش از انقلاب، راه بر جوانان بسته بود... با توجه به نو شدن زبان شعر، پس از خطر كردن نيما و نو شدن انديشه و تفكر مردم پس از انقلاب، شعر اين برهه، فرصت خوبي براي نو شدن و پوست انداختن دارد كه تا حدودي نيز اين امر صورت گرفته است و وجه موجه شعر جنگ و شعر انقلاب، حضور مذهب با مجموعه نمادها، اصطلاحات و واژگان خاص خود است."

بازتاب قيام 15 خرداد سال 1342 در ادبيات معاصر و آغاز ظهور شعارها و اشعار مبارزه‌طلبانه و رشد، تقويت و تثبيت شعر انقلابي در قالب اشعار نو و كلاسيك، بخش‌هاي پاياني دفتر دوم از كتاب "شناخت ادبيات انقلاب اسلامي" را شكل داده‌اند.

دفتر سوم اين اثر به بررسي جايگاه شعر در ادبيات انقلاب اسلامي اختصاص پيدا كرده و برجستگي‌هاي ساختاري و معنايي اين گونه ادبي را با تكيه بر آثار شاخص و معيارهايي همچون "ستم‌ستيزي و حمايت از مظلوم"، "حضور و بروز مذهب در شعر انقلاب" و "وضعيت اين آثار در قالب‌هاي مختلف شعري" مورد بررسي قرار داده است.

نويسنده در ادامه كتاب "شناخت ادبيات انقلاب اسلامي"، براي بررسي سير تكويني ادبيات داستاني انقلاب اسلامي، نيم‌نگاهي به وضعيت داستان‌نويسي از مشروطه تا دوره كلاسيك‌نويسي (قبل از دهه40) و ادبيات داستاني انقلاب اسلامي داشته و پس از آن، رويارويي اين گونه ادبي با 4 موج "شور و شعار (از آغاز انقلاب اسلامي تا پذيرش قطعنامه 598)"، "تجربه‌هاي تازه"، "ظهور و ثبوت" و "ترجمه و برون‌داد ادبيات انقلاب" را به تصوير مي‌كشد.

"بررسي تاثير انقلاب اسلامي و جنگ‌تحميلي بر ادبيات داستاني"، "خاطره‌نگاشته‌ها و خاطره‌نويسي در گستره ادب مقاومت و فرهنگ جبهه" و برشي از كتاب "خاطرات عزت‌شاهي" نوشته محسن كاظمي، بخش ديگري از دفتر چهارم كتاب "شناخت ادبيات انقلاب اسلامي" را شكل داده‌اند.

در ابتداي صفحه 194 از اين كتاب پژوهشي، درباره ويژگي‌هاي يك اثر ادبي موفق در حوزه دفاع‌مقدس آمده است: "در شرايط امروز، قصه‌ها و رمان‌هاي جنگ، خوانندگان فراواني دارد. مشروط بر اين‌كه از قالب و فرم و تكنيك و زيبايي بياني شايسته‌اي برخوردار باشند و پرورش درستي از حادثه جنگ و به ‌كارگيري متناسبي از تمهيدات لازم داستان‌پردازي، محمل داستان قرار گرفته باشد."

"يادداشت‌‌هايي بر چند شعر" نوشته منوچهر اكبري ، "جمهوري شعر ايران" از حميدرضا شكارسري و نگاهي به داستان "دو رهگذر" نوشته محمدرضا صفدري، جزء محتواي دفتر پنجم كتاب "شناخت ادبيات انقلاب اسلامي" هستند.

همچنين معرفي 10 عنوان كتاب تدويني در حوزه پژوهش‌هاي ادبي انقلاب اسلامي مانند "حماسه‌هاي هميشه" اثر پرويز بيگي حبيب‌آبادي، "نقد و بررسي ادبيات منظوم دفاع‌مقدس" اثر محمدرضا سنگري و "شعر امروز" به قلم ساعد باقري، در دفتر ششم اين اثر جاي گرفته‌اند و در انتها نيز خلاصه‌اي از زندگي‌نامه شاعران، داستان‌نويسان، محققان و منتقدان حوزه ادبيات انقلاب اسلامي منعكس شده‌اند.

كتاب "شناخت ادبيات انقلاب اسلامي" در قطع وزيري و 308 صفحه، با شمارگان 3 هزار نسخه و بهاي 50 هزار ريال، به همت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع‌مقدس و بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس وارد بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها