جمعه ۱۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۳
«حوزه حران» مجموعه تاريخ جامع فلسفه آماده انتشار است

پژوهشگر و نويسنده مجموعه «تاريخ جامع فلسفه» بنياد حكمت اسلامي صدرا از آماده شدن جلد مربوط به «حوزه حران» اين مجموعه خبر داد._

دكتر قاسم پورحسن كه نظارت و نويسندگي برخي از مقالات اين مجموعه را بر عهده دارد در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: اين جلد از مجموعه در 500 صفحه تدوين شده است.

وي افزود: بنياد حكمت اسلامي صدرا مدتي است طرح تدوين تاريخ جامع فلسفه غرب و اسلامي را در دست دارد. بخش غربي اين تاريخ فلسفه از دوران يونان و سپس مسيحيت آغاز مي‌شود.

پورحسن با اشاره به آماده انتشار شدن تاريخ فلسفه مربوط به حوزه حران كه جزيي از دوره انتقال در فلسفه اسلامي است، گفت: اين اثر تا پايان تابستان منتشر مي‌شود. 

به گفته اين پژوهشگر، حوزه حران، فاصله پيش از سده دوم ميلادي تا سده سوم هجري يعني آغاز دوره مامون يا دارالحكمه در سال 217 هجري قمري را دربر مي‌گيرد. 

پورحسن يادآور شد: در اين دوره مباحث مهمي در فلسفه شكل گرفتند كه مدرسه‌هاي انتاكيه، حران، اسكندريه و جند‌ي‌شاپور از جمله حوزه‌هاي آن بودند. 

وي برخي از بخش‌هاي فلسفه اسلامي كه دراين مجموعه به آنها پرداخته مي‌شود را از جمله بخش‌هايي دانست كه تاكنون كمتر به آن توجه شده است. 

پورحسن نقد و بررسي نهضت ترجمه در آغاز ورود فلسفه يونان به جهان اسلام، تصوف، كلام و عرفان و همچنين سرچشمه‌هاي شيعي انديشه‌هاي حكمي را از جمله اين بخش‌ها به شمار آورد.

وي با اشاره به كتاب «حكمت شيعي؛ باطنيه و اسماعيليه» كه به تازگي از سوي انتشارات بنياد حكمت اسلامي صدرا منتشر شده است، گفت: اين اثر را نيز مي‌توان بررسي نخستين سرچشمه‌هاي شيعي انديشه‌هاي حكمي و در راستاي طرح تدوين تاريخ جامع فلسفه به شمار آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط