دوشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۵
نگاهي حقوقي به سببيت و مسوليت پديده‌هاي بزه‌كارانه

بررسي رابطه ميان سببيت و اشكال گوناگون آن در تحقيق بر پديده‌هاي بزه‌كارانه و مجرمانه اعم از جرم و جنايت، رسالتي است كه سيدصادق سيدحسيني، كارشناس فقه و حقوق در كتاب «سببيت و مسوليت» بر عهده دارد./

قاضي ديوان عدالت كشور در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به بيان اين كه به تازگي تاليف اين اثر را به پايان رسانده است، اظهار كرد: اين كتاب بررسي مي‌كند كه چه اركاني بايد در حوزه پيوند رابطه سببيت براي يك پديده مجرمانه و جرم ايجاد شود كه بگوييم شخصي سبب است و در پي آن مسووليتي متوجه اوست.

سيدصادق سيدحسيني بحث درباره انواع سببيت، مفهوم سببيت در حوزه حقوق و تقسيم‌بندي‌هايي براي سببيت را از جمله موضوع هاي اين اثر دانست و گفت: تفكيك ميان سببيت اعدادي و ايجابي، تفكيك سببيت موثر و مشدد، برقراري رابطه سببيت با موارد ترك فعل، از ديگر مباحث اين كتابند كه شايد در آثار ديگر توجه مغفول مانده باشند.

پژوهشگر مسايل فقهي و حقوقي با اشاره به اين كه مطلق‌گرايي يكي از معضلات نظام حقوقي است، بررسي تفصيلي و تفسير احكام بزه‌كارانه در مواجه با مجرم و پديده جرم را از ضروريات برشمرد و تصريح كرد: در بحث «ديات» اين كتاب نيز اشكالاتي مبني بر وجود ترديد يا شك بر اين كه آيا آثار كيفري يا حقوقي بر ديه متحمل مي‌شود يا خير، وجود دارند. براي پاسخ به اين مساله، تشابه يا همساني مسووليت ديه با مسووليت مدني را از لحاظ هويت و ويژگي‌هاي آن بررسي كردم و كوشيدم راه‌كارهاي مناسبي در مواردي كه با خلاءهاي قانوني مواجهيم، عنوان كنم.

قاضي ديوان عدالت كشور، قضات و حقوق‌دانان را مخاطبان اصلي اين اثر تخصصي ياد كرد و بيان داشت: ضروري است قضات و حقوق‌دانان در اين باره صاحب‌نظر باشند. اين كتاب به موارد متعددي از احكام(رويه‌هاي نادرست قضايي و حقوقي) اشاره دارد كه قضات يا به آن مقوله وارد نشده‌اند يا با ابهام از كنار آن گذشته‌اند.

انتشارات «علمي فرهنگي» مسووليت نشر اين كتاب را برعهده دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها