یکشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
«سرشار از انتظار» منتشر شد

مجموعه شعر «سرشار از انتظار» دربرگیرنده شعر‌های کامران شرفشاهی در مدح امام زمان(عج) است که توسط انتشارات تجلی مهر منتشر شد. این اشعار پیرامون مضامین مختلف در ارتباط با مفهوم انتظار و در قالب‌های کلاسیک و نو سروده شده‌اند._

شرفشاهی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این مجموعه به مدح و منقبت امام زمان(عج) اختصاص دارد و شعرهای آن طی سال‌های مختلف سروده شده‌اند. برخی از این اشعار نیز پیش‌تر در مطبوعات به چاپ رسیده‌اند.

وی با تاکید بر ارایه مضامین مختلف در اشعار این مجموعه توضیح داد: برخی از اشعار تنها جنبه مدح و منقبت دارند. اما برخی دیگر از این اشعار از رگه‌های اجتماعی برخوردار هستند. به عبارت دیگر در کنار موضوع اصلی این اشعار به فلسفه انتظار و وظایف متتظران نیز در عصر غیبت اشاره شده است. بخش دیگری از این اشعار نیز حالت شکواییه دارند.

این شاعر در ادامه افزود: در تمامی ادیان به موضوع ظهور منجی اشاره شده و در آیین اسلام این موضوع بسیار پررنگ‌تر و کامل‌تر بیان شده است. در مکتب تشیع نیز درباره وجود ولی‌عصر(عج) شاهد روایات و احادیث بسیاری هستیم که هر یک از آن‌ها می‌تواند انگیزه و الهام‌بخش شاعر برای شعری جدید باشند.

وی به ویژگی‌های شعر آیینی اشاره و تصریح کرد: شاعری که در عرصه شعر آیینی وارد می‌شود و فعالیت می‌کند تنها نباید به یک‌مجموعه از کلیات بسنده کند و صرفا مبنای شعرش ستایش‌های ظاهری باشد. 

مطالعه تاریخ و الهام از دعا 
شرفشاهی ادامه داد: مطالعه تاریخ اسلام، سیره ولی‌عصر(عج) و مطالعه آثاری که با موضوع انتظار سروده شده‌اند و در کنار آن دعاها همگی منبعی ارزشمند، بزرگ و الهام‌بخش برای شاعران هستند. شاعر از رهگذر استفاده از تمامی این منابع می‌تواند اثری جدید و اندیشمندانه خلق کند.

وی به نتایج این اشعار برای مخاطب اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از اشعار آیینی برای مخاطب دستاورد چندانی ندارند اما برخی دیگر سودمند هستند. اشعار این‌چنینی علاوه بر عنصر عاطفه از کلام حکیمانه و دستاوردهای معنوی بالایی نیز برخوردارند.

مسوول انتشارات تجلی مهر از ادبیات فارسی به عنوان یکی از مهم‌ترین جلوه‌های ادبیات مقدس جهان یاد و تشریح کرد: علت این امر به ‌کارگیری احادیث و روایات توسط شاعران پارسی‌گوی در اشعار آن‌هاست. این امر سبب می‌شود آثار این‌چنینی همواره نسبت به آثاری که تنها بر حدیث‌نفس تکیه دارد جایگاه بالاتری داشته باشند.

وی در پایان یادآور شد: سعی کرده‌ام از مطالعه و به‌کارگیری آن‌چه که براساس مطالعه یا از احادیث و روایات آموخته‌ام در اشعارم کوتاهی نکنم و این آموخته‌ها را دست‌مایه سرایش اشعارم قرار دهم.

مجموعه شعر «سرشار از انتظار» دربرگیرنده 88 قطعه شعر در مدح امام زمان(عج) و سروده شده در قالب‌های نو، مثنوی، غزل، چهارپاره، رباعی و دوبیتی است.

در بخش «نوسروده‌ها» 16 قطعه شعر، در بخش «مثنوی» چهار قطعه شعر و در بخش «غزل‌ها» 13 قطعه شعر گنجانده شده است. پنج «چهارپاره»، 22 «رباعی» و 28 «دوبیتی» نیز در میان اشعار این مجموعه دیده می‌شود.

«عطر آشنا»، «همیشه»، «یاد»، «کسوف»، «صبح صادق»، «مونس لحظه‌ها»، «مرهم»، «غایب منتظر»، «منجی انسان»، «آخرین پناه»، «یاد»، «گل بی‌نشان»، «روح بهار»، «مشتاق ظهور»، «جمعه‌های کبود» و «موسم پرواز» عنوان برخی از شعرهای این مجموعه هستند.

نمونه شعری از این مجموعه در قالب رباعی و با عنوان «رهگشا»:
«تو حجم غروب و غربت بارانی/ فریاد شکسته من و، طوفانی/ لب باز کن ای سخاوت شعر عروج/ راهی بگشا از این شب ظلمانی»

نمونه شعر دیگری از این مجموعه با عنوان «دادرس» و در قالب «دوبیتی»:
«نمانده از بشر جز نیمه جانی/ زمحنت مانده از ما استخوانی/ به داد ما برس ای آیت عشق/ که تنها تو، تو تنها می‌توانی»

کامران شرفشاهی متولد 1340 و مدیر مسوول انتشارات تجلی مهر است. پیش‌تر سه مجموعه شعر از او به چاپ رسیده است. «دانای مهربان» و «آبروی آب» عنوان آثار تازه منتشر شده او هستند.

مجموعه شعر «سرشار از انتظار» سروده کامران شرفشاهی، در 112 صفحه، شمارگان سه هزار نسخه و قیمت سه هزار و 500 تومان توسط انتشارات تجلی‌مهر منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط