به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، مشايخي كوشش كرده در اين كتاب برخي از مسايل كليدي را به طور فشرده يادآوري كند، به عنوان نمونه «مروري بر هارموني» و «كنتر پوان تنال».
وي معتقد است مباني اوليه فرمشناسي موسيقي، خواننده را براي مباحث بعدي آماده ميكند.
در اين كتاب درباره «موسيقي دوازدهتني»، «سريل»، «آهنگسازي از منظر فاصلهشناسي»، «عبور از سريل»، «بداهه در ابعاد نويسندگي و اجراي موسيقي» و «مباني تئوری مكمل» بحث شده است.
كتاب شامل چهار بخش با عناوين «مروري اجمالي بر مباني هارموني»، «مروري اجمالي بر مباني كنترپوان»، «مصالح اوليه فرمشناسي» و «نظمهاي از پيش ساخته» است.
جلد نخست «فرهنگ آهنگسازي» نوشته عليرضا مشايخي در شمارگان دوهزار و 500 نسخه و با قيمت 6هزار و 900 تومان از سوي انتشارات سوره مهر به فروش ميرسد.
عليرضا مشايخي نخستين آهنگسازي است كه شکلی گسترده پيامآور نوگرايي و مدرنيسم در موسيقي ايران بوده است. آثار وي بيش از چهل سال است كه در داخل و خارج از ايران اجرا ميشوند. نخستين استادان او در ايران «لطفالله مفخم پايان» در موسيقي ايراني، «حسين ناصحي» در آهنگسازي و «افيليا كمباجيان» در پيانو بودهاند. استادان آهنگسازي مشايخي در سالهاي اقامت او در وين نیز، «هانس يلينك» برجستهترين نظريهپرداز مكتب وين و شاگرد «شوئنبرگ» و «كارل شيسكه» بودند.
آشنايي مشايخي با هانس يلينك سبب شد كه او پژوهشهاي وسيعي درباره مسایل و گسترههاي گوناگون موسيقي معاصر داشته باشد. اين شناخت از سويي و علاقه او به موسيقي ايراني از سوي ديگر قويترين تاثيرات را در تكامل هنري او داشتهاند.
مشايخي پس از به پايان رساندن دوره آهنگسازي در آكادمي موسيقي وين براي ادامه تحصيل و پژوهش در زمينه موسيقي الكترونيك به «اوترخت» هلند رفت و در كلاسهاي «گوتفريد ميشائيل كونيگ» كه از پايهگذاران «انستيتو زونولوگي» هلند بود شركت جست. اقامت او در هلند به فعاليتهاي گسترده آهنگسازي و پژوهشي انجاميد كه 15 سال ادامه يافت.
سبکهاي گوناگون موسيقي ايراني و غير ايراني مشايخي را ميتوان زير چتر گستردهتري گردآورد كه ريشههايش را بايد در آثار دهه 60 وي در قطعاتي چون «از شرق تا غرب» جستجو كرد. پيام اصلي مشايخي در موسيقي عبارت است از «موسيقي چند فرهنگي» كه با عنوان نمادين «متا ايكس» (meta-x) شناخته میشود.
شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۹
نظر شما