شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۴
زبان طنز، امكاني براي طرح ناگفته‌هاي جنگ است

اكبر صحرايي كه مجموعه داستان طنز دفاع‌مقدس او با عنوان «خمپاره خواب‌آلود» به چاپ هفتم رسيده، معتقد است:‌ زبان طنز، امكان بازگويي ناگفته‌هاي جنگ را فراهم مي‌كند و اين سبك تاكنون مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.*

اكبر صحرايي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) طنز را با روح ايرانيان، عجين دانست و اظهار داشت: اگر به متون نظم و نثر و آثار شاعراني مانند حافظ و سعدي نگاه كنيم، رگه‌هاي طنز در آن‌ها ديده مي‌شوند.

وي گفت: نويسندگان مي‌توانند از اين خصوصيت در داستان‌نويسي طنز به خصوص براي كودكان و نوجوانان استفاده كنند.

نويسنده كتاب «آنا هنوز مي‌خندد» در پاسخ به سوال خبرنگار ايبنا درباره جايگاه و تاثير كاربُرد طنز در ادبيات دفاع‌مقدس گفت: خشونت، جزو ذات جنگ است و استفاده از طنز در كاهش و تعديل آن موثر خواهد بود؛ با اين شيوه، حتي وقايع تلخ تاريخي را هم مي‌توان بازگو كرد.

صحرايي، طنز را چند وجهي خواند و ادامه داد: زبان طنز، امكان بازگويي ناگفته‌هاي جنگ را فراهم مي‌كند و اين سبك تاكنون مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

وي حساسيت‌هاي خاص ادبيات دفاع‌مقدس را يكي از عوامل موثر بر محدود بودن تعداد نويسندگان طنز اين عرصه دانست و اظهار كرد: براساس بررسي‌هاي من، تمام يگان‌هاي نظامي ما در جبهه‌ها، يك يا چند رزمنده طناز داشته‌اند. اين افراد با ويژگي‌هاي اخلاقي خاص خود به همرزمانشان روحيه مي‌دادند. يك داستان‌نويس با تكيه بر خاطرات آن‌ها مي‌تواند بهترين داستان‌هاي طنز دفاع‌مقدس را خلق كند.

مجموعه داستان طنز «خمپاره خواب‌آلود» نوشته اكبر صحرايي در قطع رقعي و 78 صفحه، با شمارگان 3هزار نسخه و بهاي 35هزار ريال، به همت انتشارات پاليزان به چاپ هفتم رسيده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط