بیگباباپور در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: گزیده غزلیات بیدل دهلوی برای علاقهمندان به آثار بیدل در افغانستان منتشر شده است. به عبارت دیگر توزیع بیشتر این اثر در کابل صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در افغانستان رغبت مخاطبان به زبان و ادبیات فارسی بسیار زیاد است. برهمین اساس انتشارات مجمع ذخائر اسلامی گزیدهای از شعر و ادبیات فارسی را برای این کشور منتشر میکند.
بیگباباپور درباره نحوه گزینش این غزلها اظهار کرد: مبنای گزینش غزلها بیشتر سلیقهای بود. البته در گزینش این اثر سعی شد غزلهایی انتخاب شود که دو واژه «حیرت» و «آینه» حتما در آنها بهکار گرفته شده باشد.
وی در پایان افزود: این دو واژه از واژههای کلیدی آثار اقبال هستند. همچنین گزینش براساس نسخه خطی این اثر به شماره 141 از مجموعه دیجیتالی مجمع ذخائر اسلامی صورت گرفت.
«حیرت آینه»، گزیده غزلیات بیدل دهلوی همراه با زندگینامه، آثار، اندیشهها و کتابشناسی بیدل دهلوی را شامل میشود.
طهماسبی و بیگباباپور بر این اثر مقدمهای نوشته و در این مقدمه به ناشناخته ماندن بیدل به دلیل عواملی چون ظهور نهضت بازگشت، زندگی و پرورش در خارج از این سرزمین و پیچیدگی اشعار او، در گذشته اشاره کردهاند. این عوامل سبب حذف و ناشناخته شدن تعداد کثیری از شاعران سبک هندی شده است. البته این اواخر، بازگشت دوباره به سبک هندی را باید مدیون نیما دانست، که با سبک خود توانست از 50 سال پیش، سبک هندی را مورد توجه ایرانیان قرار دهد.
در ادامه این مقدمه میخوانیم: «بیدل شاعری نیست که بتوان در یک گزیده شعر خلاصهاش کرد، اما نباید فراموش کرد که کتاب «شاعر آینهها» بیدل را در این سرزمین زنده کرد... همچنین میتوان پیشبینی کرد که بیدل در آینده نه چندان دور، در ایران، شهرتی چشمگیرتر خواهد داشت.»
پیش از ارائه گزیده غزلیات بیدل در این کتاب درآمدی بر زندگی، شخصیت، آثار و کتابشناسی بیدل آمده است.
درباره ویژگی آثار بیدل در این بخش آمده است: «در آثار بیدل مضامین پیچیده عارفانه، تشبیهها، استعارهها و ترکیبهای زیبا و هنرمندانه بسیار دیده میشود. لطف و ظرافت بیان، قدرت تخیل و تمثیلش، که گاه به افراط میآید، در میان شاعران سبک هندی به او جایگاهی ممتاز میبخشد.»
استفاده از نمادهایبسیار به ویژه «آینه» که از رایجترین آنهاست آثار بیدل را از فضایی ویژه برخوردار کرده است. به دلیل همین نوآوریها، تذکرهنویسان بهطور کلی بیدل را موجد سبکی تازه به حساب میآورند.
در توضیح دیگر ویژگیهای اشعار بیدل در این کتاب میخوانیم: «سرودههای بیدل رنگ و بویی از شک فلسفی به همراه ندارد. بیدل به تغزل، توسعی صوری و معنایی میبخشد. گستره مضامین او آشکارا وسیع است و درک زبان وی محتاج آشنایی با رمزها و استعارههای ویژهای است که به کار برده است. از دیگر جنبههای شعر او فلسفه و حکمت است. اندیشه فلسفی در شعر بیدل، در تلاشی خستگیناپذیر، در صدد آن است تا حقیقت شگرف زیبایی جهان آفرینش را که در نتیجه کشف و شهود شاعرانه، نصیب او شده است، در مسند باور بنشاند و کثرت آنرا به وحدت هستی مدارانه متصل کند.»
در بخشی از این درآمد تصانیف بیدل در نظم و نثر معرفی شده است. غزلیات، رباعیات، قطعات، مخمسات، ترکیببند و ترجیعبند، مثنویهای «محیط اعظم»، «طلسم حیرت» و «طور معرفت»، «عرفان»، «تنبیهالمهوسین» و «بیانیه»، قصاید ، کتاب نثر «چهار عنصر»، رقعات و نکات عنوان آثار و حیطه فعالیتهای او هستند.
همچنین فهرست مختصری از بیدلشناسان چون جیری بیکا، خلیلالله خلیلی، ای. جی. براون، میرزایف، عبدالحمید، امیرحسین عابدی، وارث کرمانی و اسدالله حبیب ارائه شده است.
بخش آخر این درآمد مروری اجمالی بر کتابشناسی بیدل دهلوی است. در ادامه کتاب نیز گزیده غزلیات بیدل آمده است.
«حیرت آینه»، گزیده غزلیات بیدل دهلوی همراه با زندگینامه، آثار، اندیشهها و کتابشناسی بیدل دهلوی در 320 صفحه، شمارگان سه هزار نسخه و قیمت پنج هزار و 500 تومان توسط انتشارات مجمع ذخائر اسلامی منتشر و راهی بازار کتاب شده است.
جمعه ۱۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
نظر شما