یکشنبه ۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۶
«شعر در مثنوی» کتاب شد

«شعر در مثنوی» اثری پژوهشی از محمد فشارکی است که مراحل انتشار را طی می‌کند. این اثر ابیاتی از «مثنوی معنوی» را شامل می‌شود که بر مبنای عنصر تخیل، عاطفه و احساس سروده شده‌اند.-

فشارکی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: در بلاغت، شعر را از نظم جدا می‌کنند؛ بنابراین «مثنوی معنوی» در صورت، یک اثر منظوم است اما ابیات و فرازهایی از این اثر که شعر است و قلب خواننده را به لرزه در می‌آورد، مستقل از کل این اثر است.

وی افزود: در حقیقت ابیاتی را شعر می‌دانیم که در تعریف شعر و عناصر آن بگنجد؛ به عنوان مثال شعر به صور خیال و عواطف و احساسات انسانی توجه دارد.

فشارکی درباره این کتاب توضیح داد: «شعر در مثنوی» جدیدترین اثر من در حوزه مولوی‌‌پژوهی به حساب می‌آید. این اثر تنها از نظر بلاغی به شعر نمی‌پردازد بلکه توجهی به ظاهر شعر نیز دارد.

وی در ادامه تشریح کرد: بر همین اساس از میان 26 هزار بیت «مثنوی معنوی»، ابیاتی را از دل داستان‌ها استخراج کرده‌ام که بر مبنای عنصر تخیل، عاطفه و احساس سروده شده‌اند. برای این‌که روال کلی داستان‌‌ها از بین نرود، ابتدا موضوع کلی داستان‌ها از آغاز تا پایان در قالب نثر بیان شده است و پس از آن اشعار را ارایه کرده‌ام.

به گفته این مدرس دانشگاه کتاب «شعر در مثنوی» حجمی در حدود 380 صفحه دارد و نگارش آن حدود دو سال به‌طول انجامیده است. این کتاب از سوی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد مراحل انتشار را طی می‌کند.

وی در ادامه به دیگر آثار آماده انتشارش اشاره کرد و گفت: در ارتباط با شعر منوچهری دامغانی نیز اثری را با عنوان «ارزیابی شعر منوچهری» آماده انتشار دارم.

فشارکی گفت: این اثر به ارزیابی جنبه‌های مختلف شعری این شاعر از نظر بیان مضامین و نقد ادبی اختصاص دارد. البته چنین بررسی و ارزیابی را در ارتباط با شعر ناصرخسرو نیز در دست انجام دارم.

وی در پایان افزود: تصحیح و ویرایش نهایی کتابی با عنوان «فصاحت و بلاغت ادبی»، کار دیگری است که در دست انجام دارم. این اثر به معانی، بیان و تفاسیر ذهنی شعر اختصاص دارد و مثال‌هایی از شاعران مختلف را شامل می‌شود.

محمد فشارکی متولد 1319، دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی و دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانى دانشگاه اصفهان است.

«در سایه رُز»، «ادوات شاعری»، «تصحیح معیار الاشعار»، «محاسن الکلام مرغینانی»، «عروض و قافیه شمس قیس رازی»، «بدیع» و «عروض» عنوان آثار منتشر شده فشارکی هستند.

همچنین تاکنون 22 مقاله پیرامون موضوعات عروض، بلاغت اسلامى، تصحیح متون ادبیات فارسى و عربى از فشارکی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها