يكي از نويسندگان كتاب «روابط عمومي در ايران» اين اثر را تلاشي براي ارايه الگويي براي كار روابط عموميها در ايران دانست و گفت: نبود رقابت واقعي ميان بنگاهها و شركتها، دليل اصلي نرسيدن روابط عمومي به جايگاه واقعي خود در كشورمان است.-
بهراميكميل تهيه خبر و برگزاري نمايشگاه، همايشهاي خبري، سفرهاي مطبوعاتي و همچنين چاپ آگهي و پوستر را از جمله فنون و تكنيكهاي مرسوم در روابط عمومي برشمرد كه درباره آنها نيز توضيحاتي در كتابش ارايه داده است.
وي يادآور شد: هر يك از اين تكنيكها ميتوانند به ابزاري موثر در روند كاري سازمانها و ادارات تبديل شوند. از همين رو، در اين كتاب به چگونگي سنجش اثربخشي آنها نيز پرداخته شده است.
اين نويسنده چگونگي سنجش اثربخشي تكنيكهاي روابط عمومي را از مباحث رايج چند سال اخير در ايران دانست و گفت: در اين اثر، براي نخستين بار يك الگوي منسجم و عملياتي شده براي سنجش كار روابط عموميها ارايه شده است. براي تعيين ميزان اثربخشي فعاليتهاي روابط عمومي در اين الگو، سه رويكرد كمي، كيفي و مخاطبپژوهشي به كار گرفته شدهاند.
وي با اشاره به اختصاص بخشي از كتابش به ارايه الگويي براي كار روابط عموميها در ايران گفت: اين بخش از كتاب به پاس خدمات پيشكسوت حوزه روابط عمومي ايران، سيروس پارسا، «روابط عمومي پارسا» ناميده شده است.
بهراميكميل ادامه داد: از مهمترين راهبردهاي روابط عمومي پارسا ميتوان به اطلاعرساني، مخاطبشناسي، تكريم اربابرجوع، اخلاقمداري و نوآوري اشاره كرد. در انتهاي اين بخش، به مقايسه نمودار سازماني روابط عمومي پارسا با نمودار سازماني روابط عموميهاي موجود پرداختهام.
وي دوري از تخصصگرايي را يكي از مهمترين آسيبهاي حوزه روابط عمومي در ايران دانست و گفت: متاسفانه نگاه تخصصي به اين حوزه وجود ندارد و افرادي در سازمانهاي مختلف به عنوان مدير روابط عمومي انتخاب ميشوند كه كمترين تخصص را درباره آن دارند.
اين نويسنده يادآور شد: تا زماني كه بخش دولتي كنترل عمده فعاليتهاي جامعه را عهدهار باشد و امكان رقابت واقعي ميان بنگاهها و شركتها تحقق نيابد، روابط عمومي در كشورمان به جايگاه واقعي خود نميرسد.
وي دانشجويان و شاغلان روابط عمومي و روزنامهنگاري را مخاطبان كتابش معرفي كرد و گفت: اين اثر از سوي دفتر مطالعات و توسعه رسانهها منتشر شده است.
داود اسدی و عبدالله خلیلی ديگر نويسندگان كتابند.
نظر شما