مولف كتاب «دفتر انشاي من» ويژه مقطع راهنمايي تحصيلي، تحولات زباني، فرهنگي، اجتماعي، علمي و آموزشي حاكم بر جوامع بشري را از جمله ضرورتهاي بازنگري و بازتوليد برنامههاي آموزشي و پرورشي و تغيير محتواي برخي از كتابهاي درسي ميداند.-
وي ادامه داد: تغييرات برنامهريزي و توليد كتابهاي تازهتاليف در مقطع راهنمايي نيز غيرقابل اجتناب است. دلايل اين تغييرات را ميتوان در لزوم تداوم برنامههاي درسي دوره ابتدايي و همچنين ارتباط آن با دوره متوسطه يافت.
مولف كتاب «دفتر انشاي من» ويژه مقطع راهنمايي افزود: امكان آشنايي با زبان و ادب فارسي، كسب تجارب ارزنده از طريق منابع آن و تاثير غيرقابل انكار فراگير از ميراث ارزشمند فرهنگي و زبان فارسي، فقط از عهده يك برنامه مدون و نوين با نگرشهاي آموزشي و درسي ايراني ـ جهاني و اسلامي برميآيد.
حيدرنياز عنوان كرد: اگرچه كتابهاي تازهتاليف فارسي در سه پايه راهنمايي بسياري از اين ويژگيها را دارند و بسياري از موضوعات را پوشش ميدهند، اما هنوز با آنچه از منظر كلي تدريس در كلاس و بازدهي منطقي و نتيجهبخش زماني آن مورد انتظار است، فاصله دارند.
دبير مدارس راهنمايي و متوسطه وزارت آموزش و پرورش بيان كرد: زمان اندك براي تدريس متون طولاني كتاب فارسي دوره راهنمايي و اجراي تمرينهاي موازي نوشتاري در بخش انشا، آن هم بدون آموزش مستقيم چگونه نوشتن و نيز پراكندگي و گسيختگي مفاهيمي از جمله دستور و آرايهها، كار تدريس را با مشكل مواجه كرده است.
وي اظهار كرد: اغلب دبيران بدون توجه به دوره بعد، در دوره راهنمايي به سادگي از آموزش مطالب طرح شده در كتاب فارسي ميگذرند و بار سنگين آشنايي با زبان و ادبيات فارسي را به دوره متوسطه ميسپارند، در حالي كه دوره متوسطه، شرايط و مشكلات بسيار دارد و در حقيقت نميتواند پاسخگوي كمكاري دوره قبل باشد.
مولف كتاب «دفتر انشاي من» ويژه مقطع راهنمايي ادامه داد: به نظر ميرسد بازنگري وسيع و عميق در مفاهيم با توجه به زمان تدريس و چند بعدي بودن كلاس زبان و ادبيات فارسي (ادبيات، املا، انشا و دستور) در دوره راهنمايي ضروري است تا امكان دستيابي به تمامي آنچه كه به عنوان رويكردها، اصول، اهداف، ساختار و ... در راهنماي تدريس معلم دوره راهنمايي آمده است، حاصل شود.
نظر شما