چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۴
بررسي جنگ‌هاي تاريخي ايران در كتاب «آخرين نبرد»

ریيس سازمان ايثارگران نزاجا، نبردهاي 3 هزار سال اخير ايران از دوره مادها تا پايان دفاع‌مقدس را در كتابي با عنوان «آخرين نبرد» شرح داده كه به همت انتشارات سوره‌سبز در دست انتشار قرار دارد.-

سرهنگ مجتبي جعفري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) و با اعلام اين خبر اظهار كرد: بخش ابتدايي كتاب «آخرين نبرد» بر اساس تلخيص كتاب «۱۰۰ ج‍ن‍گ‌ ب‍زرگ‌ ت‍اری‍خ‌» اثر ع‍ل‍ی‌ غ‍ف‍وری، تدوين شده و گزارشي فشرده از نبردهاي 3 هزار سال پيش را دربرگرفته است.

وي افزود: ايران از دوران قبل از حكومت مادها (700 سال قبل از ميلاد) تا پيش از آغاز جنگ‌تحميلي عراق عليه ايران، درگير ‌بيش از 300 نبرد سنگين بوده است.

نويسنده كتاب «اطلس نبردهاي ماندگار» گفت: زمينه‌هاي شكل‌گيري هر جنگ، آرايش نظامي دو طرف درگيري، بررسي نيروهاي شركت كننده در جنگ، تاثيرات سياسي و نتايج جنگ‌هاي آن دوران، با هدف زمينه‌چيني براي ورود به مبحث 8 سال دفاع‌مقدس، در كتاب «آخرين نبرد» مورد بازنگري قرار گرفته‌اند.

جعفري درباره محتواي بخش دوم كتاب «آخرين نبرد» گفت: ابتدا اشاره‌اي به پيروزي انقلاب اسلامي كرده‌ام و سپس، عمليات‌هاي دوران دفاع‌مقدس به صورت سالانه، تحليل و بررسي شده‌اند و كتاب «آخرين نبرد» با تبيين نتايج كلي جنگ‌تحميلي عراق عليه ايران، به پايان مي‌رسد.

ریيس سازمان ايثارگران نيروي زميني ارتش، اين اثر را متمايز از ديگر كتاب‌هاي پژوهشي جنگ دانست و تاكيد كرد: «آخرين نبرد» به مقايسه تاريخي ـ نظامي نبردهاي 3 هزار سال قبل تاكنون ايران پرداخته است. مخاطب با مطالعه اين كتاب درمي‌يابد كه در اكثر جنگ‌ها بخشي از ايران جدا شده، اما در طول جنگ‌تحميلي عراق عليه ايران، حتي يك ذره از خاك كشور از دست نرفته است.

مجتبي جعفري در ادامه به بيان اهداف عراق از آغاز جنگ عليه ايران پرداخت و اظهار كرد: تغيير حاكميت ايران، محوري‌ترين و اساسي‌ترين هدف صدام و حاميان او از آغاز جنگ بود. ظاهراً كشور عراق، نوك پيكان جنگ بود اما بيش از 30 كشور از نيروهاي عراقي براي حمله به ايران حمايت مي‌كردند. 

اين نويسنده و محقق ارتشي يادآور شد: تدوين و بازبيني نهايي كتاب «آخرين نبرد» به پايان رسيده و به همت انتشارات سوره‌سبز در دست انتشار قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها