هراتي، مولف و مدرس، در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار کرد: بخشي از كتابهاي تاريخ كه با موضوع انقلاباسلامي به دانشآموزان ارايه ميشود، بيشتر براي آشنايي آنها با تاريخ انقلاب است و ظرفيت ايجاد چرايي براي دانشآموز و تشويق فرد به مطالعه و تحقيق را ندارد.
وی ادامه داد: روش تدريس حافظه محوري در آموزش و پرورش باعث شده است سطح محتوايي مباحث تاريخي به ويژه در زمينه انقلاب اسلامي پايين بيايد. البته اين نگرش در دانشگاهها هم وجود داشت اما در سالهاي اخير با نياز سنجيهای مناسب كتابهايی در حوزه انقلاب اسلامي نوشته شدند كه بيشتر جنبه تحليلي انقلاب را به مخاطب ارايه ميدهند.
اين نويسنده افزود: اين كتابها از فضاي تاريخ نگاري بيرون آمده اند و رويكرد تحليلها جريان شناسانه است و دانشجو را با جريانهاي فكري آشنا ميكنند، نه كليتي صرف كه تنها معرف تاريخ انقلاب باشد.
وي با اشاره به اهمیت تغيير نگرش در آموزش دانشآموزان اظهار كرد: بايد اين تغييرات در كتابهاي درس تاريخ هم اتفاق بيفتند و آشنایی با انقلاب اسلامی از قالب گزارشهاي تاريخي بيرون بياید تا جريانات موثر در شكلگيري انقلاب براي مخاطب جذاب شوند.
هراتي در پايان گفت: تاریخ انقلاب اسلامی، ظرفيت ارایه مباحث جذاب و خواندني بسياري را دارد كه ميتوان براي آن درسي با عنوان «شناخت انقلاب اسلامي» طرح ريزي كرد تا دانشآموز با ارزشها و چرايي شكلگيري انقلاب در ايران آشنا شود زيرا شناخت پيشنه تاريخي، زمينه پيشرفت يك كشور را فراهم ميآورد.
چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۷
نظر شما