سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۷
پژوهش برای کودکان و نوجوانان؛ چرا و چگونه؟

نشست تخصصی پژوهش با رویکرد پژوهشگران نوجوان و پژوهش دانش‌آموزی دیروز (18 مهر ماه) در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همزمان با سومین روز از جشنواره «یک هفته با کانون» برگزار شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از ستاد خبری هفدهمین جشنواره «یک هفته با کانون» نشست تخصصی پژوهش با رویکرد پژوهشگران نوجوان و پژوهش دانش‌آموزی در سومین روز از برگزاری هفدهمین جشنواره یک هفته با کانون، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این نشست «علیرضا شریفی‌یزدی» جامعه‌شناس و استاد پژوهشگاه مطالعات خانواده، «نسترن اسدی» کارشناس ستاد خلاقیت و نوآوری وزارت آموزش و پرورش و عضو گروه تحقیقات بین‌المللی Pirls و Timss به عنوان کارشناس و جمعي از مربیان کانون و برخی دیگر از علاقه‌مندان به پژوهش در حوزه کودک و نوجوان حضور داشتند.

در ابتدای این نشست که با محوریت پژوهشگران نوجوان و پژوهش دانش‌آموزی دکتر علیرضا شریفی با پژوهش را پردازش اطلاعات برخوردار از انتظام، متعلق به گستره خاصی از علوم و دارای هویت جمعی دانست که به نوآوری می‌انجامد.

وی پژوهش را نوعی ابزار دانست و گفت: نخستین و ساده‌ترین بحث در پژوهش این است که پژوهش هدف نیست؛ بلکه ابزار رسیدن به برخی اهداف است که این اهداف بنا به مخاطب، متفاوت‌اند. چون مخاطب کانون پرورش فکری، کودکان و نوجوانان هستند باید اهدافمان را بر اساس مخاطبمان تنظیم کنیم.

اين جامعه‌شناس در ادامه گفت: پژوهش سطوح مختلفی دارد. یعنی آنچه کودک 7 ساله انجام می‌دهد با آنچه یک استاد دانشگاه انجام می‌دهد متفاوت است. جنس پژوهش دانش‌آموزی به حوزه پژوهش کاربردی نزدیک است البته با آنچه که عموما در دستگاه‌های اجرایی یا مراکز تحقیقاتی انجام می‌گیرد تفاوت دارد.
 
وي اظهار كرد: قرار نیست ما بچه‌ها را در برابر کوهی از اطلاعات قرار دهیم، بلکه باید به آنها یاد دهیم که ارتباط میان اطلاعات و داده‌های مختصر را پیدا کنند. در غیر این صورت ما تنها اطلاعاتی را به بچه‌ها تزریق کرده و آنها را رها کرده‌ایم.

در ادامه این نشست، دکتر «نسترن اسدی» با تاکید بر نقش شناخت و آگاهی مربیان از کودکان و نوجوانان در آموزش پژوهش؛ سوال كردن را نخستين گام پژوهش دانست.

مولف «خلاقیت در مدارس» در ادامه گفت: طی کردن چنین فرآیند هدفداری باعث خواهد شد تا وقتی نوجوان به سن انتخاب رشته تحصیلی یا شغل می‌رسد بداند که هدفش چیست؛ از زندگی چه می‌خواهد و چه شغلی در آینده خواهد داشت.

اسدی در انتها خطاب به مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: اگر شما پژوهشگران خوبی باشید؛ می‌توانید امر پژوهش را در ذهن زیبای کودکان جای دهید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها