كتاب «راهنماي برنامه درسي عربي» كه چهار سال پيش به وسيله كارشناسهاي مسوول سابق گروه عربي به رشته تحرير درآمده بود، با رويكرد انطباق با برنامه درسي ملي، بازبيني شد. اين كتاب با شمارگان 50000 نسخه، از هفته آينده در ميان كارشناسان حوزه عربي توزيع ميشود.-
كارشناس مسوول گروه عربي دفتر برنامهريزي و تاليف كتابهاي درسي افزود: اين راهنماي جديد با رويكرد آموزش مهارتهاي چهارگانه «خواندن، شنيدن، نوشتن و سخن گفتن» و با هدف فهم بهتر متون و عبارات قرآن و معارف ديني و كمك به زبان و ادبيات فارسي ارايه شده است.
اشكبوس با بيان اين كه در بازبيني صورت گرفته در كتاب «راهنماي برنامه درسي عربي» به تمايز ميان نيازهاي يادگيري دانشآموزان ايراني و دانشآموزان عربزبان مقيم كشورهاي عربي توجه شده، گفت: آنچه كه يك دانشآموز ايراني در درس عربي به آن نيازمند است، با نياز يك دانشآموز عرب زبان كاملا تفاوت دارد. نياز دانشآموز ايراني بيشتر در محدوده علم «صرف» است، در حالي كه دانشآموز عرب، اغلب به علوم مربوط به «نحو» نياز دارد.
وي با اشاره به اين كه در راهنماي جديد، به رشتههاي فني ـ حرفهاي، كاردانش و علوم و معارف اسلامي توجه ويژه شده است، عنوان كرد: دانشآموزان رشتههاي فني ـ حرفهاي و كاردانش همان كتاب عربي دانشآموزان رشته رياضي ـ فيزيك را مطالعه ميكنند كه فهم آن براي آنها بسيار مشكل است و دانشآموز رشته علوم و معارف اسلامي چون كتاب مستقلي براي درس عربي ندارند، مجبورند كتاب عربي رشته علوم انساني را مطالعه كنند كه جوابگوي نيازهاي آنها نيست.
كارشناس مسوول گروه عربي دفتر برنامهريزي و تاليف كتابهاي درسي بيان كرد: اين راهنماي جديد از هفته آينده در ميان استادان دانشگاه كه با وزارت آموزش و پرورش در ارتباطند، متخصصان حوزه تعليم و تربيت اسلامي، دبيران با تجربه و نمونه درس عربي، كارشناسهاي مسوول گروههاي درسي سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي و اعضاي دبيرخانه راهبردي كشوري درس عربي توزيع خواهد شد تا آن را ارزيابي كنند و نظرات و پيشنهادها خود را درباره محتواي آن ارايه دهند.
وي ادامه داد: اين كتاب پس از تاييد كارشناسان(تاييد درون سازماني)، به شوراي عالي آموزش و پرورش ارسال خواهد شد تا در صورت تاييد، از اين پس كتابهاي جديد عربي بر اساس اين كتاب راهنما تاليف و تدوين شوند.
نظر شما