كارشناس حوزه خانواده در نشست «قرآن و زندگي» اركان تربيت صحيح فرزندان را با استناد به آيات الهي نام برد و گفت: والدين بايد با مطالعه كتابهاي متنوع در حوزه تربيت و بهرهمندي از فرامين الهي در قرآن كريم، با راهكارهاي تربيت صحيح فرزندان و برقراري ارتباط موثر با آنها آشنا شوند.-
اين استاد دانشگاه افزود: چنانچه هر ايراني در شبانهروز به طور متوسط تنها 10 دقيقه مطالعه كند و چهار ساعت از وقت خود را براي مشاهده تلويزيون صرف كند، نه تنها آمار طلاق در كشورمان پايين ميآيد، بلكه ميتوان به داشتن خانوادهاي مستحكم بر پايههاي ديني اميدوار بود.
وي با بيان اين كه خداوند، مردم را در آيات متعددي از قرآن كريم به عجله نكردن در كارها توصيه ميكند، عنوان كرد: والدين در ارتباط با فرزندان و در اصلاح رفتار نادرست آنها بايد قايل به زمان باشند و انتظار نداشته باشند تا نتايج تربيت آنها در فرزندان در مدت زمان كوتاهي بروز كند، بلكه بايد در مسير تربيت فرزندان و حتي در ارتباط با يكديگر صبر و حوصله پيشه كنند.
نويسنده حوزه اجتماعي با اشاره به ركن احترام از اركان تربيت صحيح، ادامه داد: در تمامي احاديث و رواياتي كه از ائمه معصومين(ع) نقل شدهاند، درسهاي بيشماري از اخلاق و تربيت به چشم ميخورند كه از آن ميان ميتوان به حديث «كساء» اشاره كرد. در اين حديث پيامبر اكرم(ص) تمام نزديكان خود را با لقبهاي مناسب نام بردهاند، اين امر نشاندهنده ميزان احترام آن حضرت به اهلبيت خويش است. بنابراين، والدين نيز بايد با تأسي از سيره زندگي پيامبر اكرم(ص) توجه داشته باشند كه فرزندانشان را با صفتهاي نادرست خطاب نكنند و براي آنها احترام قايل شوند، چرا كه احترام يكي از عوامل اصلي در تحكيم بنيانهاي خانواده محسوب ميشود.
دكتر حورايي با بيان حديثي از پيامبر اكرم(ص) با اين مضمون كه «هر كسي به خانوادهاش توهين كند، خوشي زندگي را از دست خواهد داد» گفت: پدر و مادر در ارتباط با يكديگر و فرزندانشان بايد علاوه بر اين كه به يكديگر احترام ميگذارند، به متعلقين طرفين نيز احترام بگذارند؛ به اين معنا كه به دوستان و نزديكان يكديگر توهين نكنند، چرا كه در صورت توهين به متعلقين طرفين، علاوه بر رنجيده خاطر و ناراحت كردن يكديگر، زمينههاي انقطاع ارتباط با يكديگر و كشش به خارج از منزل را در آنها فراهم ميكنند.
سخنران اين نشست بيان كرد: والدين بايد توجه داشته باشند كه فرزندان را به صورت مستمر امر و نهي نكنند و به شيوههاي غيرمستقيم آنها را در اصلاح رفتارهاي نادرستشان هدايت كنند، زيرا تحقيقات فراواني نشان ميدهند كه كودكان در صورتي كه در معرض امر و نهيهاي مكرر والدين قرار بگيرند، به شدت لجباز ميشوند. بنابراين، افرادي كه ميخواهند فرزندانشان لجباز نشوند نبايد با خشونت وامر و نهي برخورد كنند.
اين استاد دانشگاه با استناد به حديث امام حسن عسگري(ع) با اين مضمون كه «هر كسي در خلوت به كسي انتقاد كند او را تزيين كرده و هر كسي در ميان جمع از او انتقاد كند، او را خوار كرده است.» بيان كرد: والدين در ارتباط با يكديگر بايد دقت داشته باشند در ميان فرزندانشان از يكديگر بدگويي و انتقاد نكنند، چرا كه در اين صورت فرزندان، ديگر به والدي كه مورد انتقاد قرار گرفته است، احترام نميگذارند و او را به تمسخر ياد ميكنند. همچنين از فرزندان نيز نبايد در حضور جمع انتقاد كرد تا بذر كينه در قلب آنها پاشيده نشود.
دكتر حورايي اظهار كرد: تشويق و تنبيه از ديگر ابزار تربيت محسوب ميشوند. تشويق بايد به موقع، متناسب با كاركرد فرزندان، بلافاصله و متنوع باشد. همچنين تشويق نبايد به گونهاي باشد كه زمينهساز گناه شود. تنبيه نيز به معناي تنبيه بدني و ناسزا گفتن نيست، بلكه به معناي محروم كردن فرزندان از كارها و ابزارهاي مورد علاقه آنهاست، البته مدت زمان اين محروميت نبايد طولاني باشد؛ بهگونهاي كه راه بازگشت را براي فرزندان باز بگذارند و آنها را از گذشت نااميد نكنند.
وي در پايان گفت: والدين با رعايت كردن تمام اركان تربيت و مطالعه كتابهاي متعدد در اين حوزه ميتوانند به داشتن زندگي موفق و فرزنداني صالح اميدوار باشند، اما پيش از همه آنها، خواست و اراده خداوند مهم است. والدين بايد فرزندان را از دعاي خويش محروم نكنند و از خداوند موفقيت و عاقبت بهخيري آنها را بطلبند.
نخستين نشست از سلسله نشستهاي تربيت قرآني با عنوان «قرآن و زندگي» امروز(10 آبان) با حضور دكتر سيدمجتبي حورايي در فرهنگسراي قرآن برگزار شد.
نظر شما