سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۰
ویرایش نخست کتاب‎شناسی آمریکای لاتین آماده شد

پژوهشگر حوزه آمریکای لاتین از آماده شدن ویرایش نخست اثرش با عنوان «کتاب‎شناسی آمریکای لاتین» خبر داد و گفت: كتاب‌شناسي‌ها با ارايه نمايي از فعاليت‌ها و مكتوبات انجام شده حوزه‌هاي گوناگون، از تكرار و موازي‌كاري جلوگيري مي‌كنند.-

ياسر عسگري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با تاكيد بر اين كه «شناخت منابع، گام نخست هر تحقیق و پژوهش است» درباره ضرورت تدوين كتاب‌شناسي اظهار كرد: امروزه کتاب‏شناسی و مأخذشناسی به عنوان یک ضرورت مطرح مي‌شود. کتاب‌شناسی برای انجام مطالعات جامع و تحقیقات غیرتکراری بسیار راهگشاست و از انجام تحقیقات تکراری جلوگیری می‌کند. 

وي درباره انگيزه تدوين اثرش گفت: با توجه به فقدان کتاب‌شناسی جامع درباره منطقه آمریکای لاتین و ضرورت شناخت بیشتر این مجموعه، به پیشنهاد پژوهشکده مطالعات منطقه‎ای پژوهشگاه المصطفی(ص) ویرایش نخست این کتاب‌شناسی بر اساس منابع فارسی آماده شده است. 

پژوهشگر حوزه آمریکای لاتین درباره نحوه انجام تحقيقاتش بيان كرد: این کتاب‌شناسی به صورت سه بخش «مكتوبات منتشر شده خاص منطقه»، «كتاب‌ها» و «مقالات مرتبط» تنظیم شده است. در بخش «كتب خاص» نيز کتاب‌ها با دو موضوع «تاریخ، سیاست و اقتصاد» و «فرهنگ و هنر» از يكديگر تفکیک شده‌اند. در این بخش به ترتیب، بیش از 140 و 120 کتاب شناسایی شده است. در بخش «کتب مرتبط» نيز حدود 120 عنوان کتاب و در بخش مقالات نیز 60 عنوان مقاله مکتوب شناسایی شده‌اند. 

عسگري در پاسخ به اين سوال كه «كتاب‌شناسي‌ها چگونه از موازي‌كاري و تكرار جلوگيري مي‌كنند؟» گفت: اطلاع‌رسانی در این زمينه و تحقیقات دیگر این حوزه بیشتر از این طريق همين كتاب‌شناسي‌ها صورت می‌گیرد. توليد اين دسته از آثار پژوهشي از موازی کاری‏های احتمالی در این زمینه جلوگیری مي‌كند، چرا كه متاسفانه به دليل نبود اطلاع‌رسانی در ميان مراکز پژوهشی و حتی ناشران، موازی کاری‌های بسیاری در زمینه تحقیق و ترجمه شكل مي‌گيرد که جز اتلاف وقت و صرف بیت‏المال نتيجه دیگری به همراه ندارد. 

پژوهشگر حوزه آمریکای لاتین درباره «کتاب‎شناسی آمریکای لاتین» يادآور شد: اين اثر، ویرایش نخست کتاب‌شناسی آمریکای لاتین به شمار مي‌آيد و قرار است با تکمیل اطلاعات در قالب کتاب منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها