به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، جلسه ديدار دانشآموزان كتابخوان منطقه 8، با نويسنده كتاب «ايراندخت»، صبح امروز، دوشنبه 23 آبان، در مركز فرهنگي هنري غدير (خانه استاد معين) برگزار شد.
در اين برنامه ابتدا فريده برنگي، مسوول اجرايي اين برنامه درباره محورهاي كلي اين رمان و ويژگيهايي چون ايجاز، فضاسازي مناسب و كشش قلم نويسنده تا پايان كتاب، سخن گفت.
در ادامه 36 دانشآموز سال اول، دوم و سوم دبيرستان درباره اين رمان صحبت كردند.
يكي از سوالات كلي اين دانشآموزان، نحوه پايانبندي «ايراندخت» بود و اينكه چرا نويسنده پايان مشخصي براي آن در نظر نگرفته است.
در پاسخ به اين سوال ناصح اينگونه توضيح داد: نگاه به پايان در برخي داستانها بر عهده مخاطب است و او ميتواند براساس دريافتهايش از موضوع كتاب، پايان آن را تصور كند. بسياري اوقات راهي كه ما تا رسيدن به يک مقصد طي ميكنيم، از نهايت آن ارزشمندتر و موثرتر است.
وي افزود: در نظر بگيريد وقتي ميخواهيم به سفر برويم و مثلا مقصد ما شهري مانند رشت است، مسلما در طول مسير از زيباييهاي و موضوع هايي كه سرراهمان قرار ميگيرند بهره بيشتري ميگيريم تا اين كه فقط به مقصد فكر كنيم. گاه خود راه از مقصد اهميت بيشتري دارد؛ در مطالعه هم همينطور است. مهم آن است كه يک كتاب از نقطه خوبي آغاز شود و در طول خواندن ما را از دانستن و درک بسياري مفاهيم و موضوع ها بهرهمند كند.
ناصح در پاسخ به سوال ديگر خوانندگان نوجوان كتابش كه از تاريخي يا واقعي بودن موضوع آن و قهرمانانش پرسيدند، گفت: اين موضوع ميتواند در طول تاريخ يا در دهههاي مختلف اتفاق بيفتد، ولي سند تاريخي ندارد و در عين اين كه ريشههايي در واقعيت دارد، ميتواند داستاني خيالي باشد.
رمان «ايراندخت» سال گذشته (1389) از سوي نشر «آموت» منتشر شد. این کتاب برگزیده جایزه «گام اول» است و در جایزه کتابفصل نیز به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شده است.
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۵
نظر شما