سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۵
تجربه‌های نوینی در داستانک‌نویسی‌ دیده می‌شوند

فریدون عموزاده خلیلی، داستان‌نویس در اختتامیه دومین جشنواره داستان کوتاه پایداری گفت: آثار داوری شده در این جشنواره با دوری از قید و بندهای همیشگی نوشته شده‌اند و تجربه‌های نوینی در حوزه داستانک‌نویسی‌ محسوب می‌شوند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان دومین جشنواره داستان کوتاه پایداری، عصر امروز (24 آبان ماه) با حضور جمعی از علاقه‌مندان به داستان و داستان‌نویسان حوزه دفاع‌مقدس، همزمان با عید سعید غدیرخم در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

جواد محقق، دبیر علمی دومین جشنواره داستان کوتاه پایداری در آغاز این مراسم، بیانیه هیات داوران را قرائت کرد که در بخشی از آن آمده است: هیات داوران، مراتب خرسندی خود را نسبت به رشد کمی و کیفی آثار ارسالی نسبت به دوره اول، چه در حوزه داستان‌های فلش فیکشن و چه در عرصه داستان کوتاه اعلام می‌کند. بررسی آثار ارسالی توسط داوران نشان می‌دهد که نویسندگان فعال در حوزه ادب پایداری با بضاعت بیشتر در این حوزه، قلم و قدم زده‌اند. 

این بیانیه با اشاره به افزایش کیفیت و تکنیک در برخی از آثار گفت: توجه فزاینده نویسندگان فعال در حوزه ادب پایداری، به خصوص ورود نسل جوان و آینده‌دار به این حوزه، امیدبخش است.

سپس عموزاده خلیلی اظهار کرد: جشنواره داستان کوتاه پایداری، یک جشنواره خصوصی و مردمی است. همان‌طور که مقاومت و پایداری در سال‌های جنگ توسط مردم صورت گرفت، ادبیات این حوزه نیز باید به قلم مردم نوشته شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در این سال‌ها جشنواره‌ای به این شکل نداشته‌ایم و خصوصی و مردمی بودن آن باعث برخاستن صدایی متفاوت از صدای رسمی ادبیات پایداری شده است.

عموزداه خلیلی که برخی از داستانک‌های داوری شده در دومین جشنواره داستان کوتاه پایداری را مطالعه کرده است، گفت: من همیشه در کارگاه‌های داستان‌نویسی بر رعایت سه عنصر «وسوسه نوشتن»، «فراموشی» و «رهایی» تاکید می‌کنم.

وی دراین‌باره گفت: برخی به دنبال شروع درخشان و پایان استثنایی داستان خود هستند و این انتظارات، باعث ایجاد وسوسه ننوشتن می‌شوند. نویسندگان جوان باید دائما دست به قلم باشند.

این داستان‌نویس پیشکسوت با تاکید بر لزوم فراموشی سوژه‌های استفاده شده برای آغاز نگارش یک داستان اظهار کرد: عنصر رهایی بر دوری از تصنع و قیدهای معمول و سانسور درونی تاکید دارد. من این سه عنصر را در داستانک‌های داوری شده در دومین جشنواره داستان کوتاه پایداری مشاهده کردم. این آثار با وسوسه عمیق و با دوری از قید و بندهای همیشگی نوشته شده‌اند و تجربه‌های نوینی در حوزه داستانک‌نویسی‌ محسوب می‌شوند.

فریدون عموزاده خلیلی در پایان با تحسین داستان‌نویسان شرکت‌کننده در این جشنواره گفت: امیدوارم که جشنواره داستان کوتاه پایداری به خاطر مسایلی مانند مشکلات مالی،‌ به فراموشی سپرده نشود و تدوام یابد.

در پایان آیین اختتامیه دومین جشنواره داستان کوتاه پایداری، برگزیدگان این جشنواره معرفی و تقدیر شدند و از کتاب «داستانک» نوشته محمدجواد جزینی رونمایی و این اثر به برگزیدگان اهدا شد.
 
دومین جشنواره داستان کوتاه پایداری، به همت انتشاراتی‌های هزاره ققنوس و سفیر اردهال و با مشارکت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها