به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين همايش امروز(يكشنبه، 29 آبان) در موسسه حكمت و فلسفه برگزار شد.
در ابتداي اين نشست محمدجواد اسماعيلي، دبير همايش، گزارش مختصري از نشستهاي روز جهاني فلسفه ارايه كرد و گفت: نشستهاي امروز كه به مناسبت روز جهاني فلسفه برگزار ميشوند، به بررسي فلسفه و علوم پايه اختصاص دارند.
وي با اشاره به آمادگي موسسه حكمت و فلسفه ايران براي برگزاري نشستهايي در حوزه فلسفه مضاف گفت: اميدواريم با همكاري استادان فلسفه و استادان علوم مختلف شاهد برگزاري چنين نشستهايي باشيم.
اسماعيلي سپس توضيحاتي مقدماتي درباره موضوع نشستها ارايه داد و گفت: نخستين طبقهبندي از دانشها و علوم، بيست و پنج قرن پيش توسط ارسطو انجام شد. او همچنين نخستين تدوينكننده علم منطق بود. فلاسفه بعدي مانند فارابي و ابنسينا نيز شرحها و تفاسيري بر منطق ارسطو نوشتند. حتي گاليله نيز بر رساله «برهان» ارسطو تفسير نوشت و اين امر نشان ميدهد كه توجه به آثار منطقي ارسطو تا قرنها ادامه داشت. كانت نيز با وجود انتقاد از فلاسفه پيش از خود، منطق ارسطو را برخوردار از قوت خاصي ميداند.
وي درباره ارتباط فلسفه و زيستشناسي گفت: ارسطو چندين رساله مستقل درباره جانورشناسي نوشت كه در آنها مباحث مربوط به نفس و جنينشناسي را بررسي ميكند. در نشستهاي امروز رابطه منطق با رياضيات، فلسفه با رياضيات و همچنين فلسفه با زيستشناسي بررسي ميشود.
حجتالاسلام خسروپناه، ريس موسسه حكمت و فلسفه ايران، با بيان اين كه در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته در قم، روز جهاني فلسفه با موضوع فلسفه و علوم انساني برگزار شد، گفت: نكته قابل توجه اين است كه فلسفه را نبايد به نشستهاي مشابهي كه در روز جهاني فلسفه برگزار ميشوند، محدود كرد. به اعتقاد من، فلسفه ضرورت زندگي است و هيچ انساني بدون فلسفه زندگي نميكند. همه انسانها فلسفه دارند، زيرا هر يك از آنها نگرشي به عالم و آدم دارند كه همان فلسفه آنهاست. حتي مخالفان فلسفه نيز با فلسفه زندگي ميكنند.
وي افزود: فلسفه، هوايي است كه در آن تنفس ميكنيم. شايد اغلب انسانها اصطلاحات فلسفي را ندانند و در برابر پرسش از هستي و نيستي و ماهيت پاسخي نداشته باشند اما اين ندانستن به معناي فلسفه نداشتن نيست.
خسروپناه با تاكيد بر تبيين ارتباط فلسفه با علوم ديگر گفت: در ابتداي اغلب آثار فلسفه كلاسيك اسلامي بيان شده است كه فلسفه به تعريف و اثبات علوم ميپردازد، در حالي كه در كتابهاي فلاسفه اسلامي كمتر از تاثير علم بر فلسفه سخن گفته شده است و تنها برخي معاصران مانند آيتالله مطهري و علامه طباطبايي مطالبي در اين باره ارايه كردهاند.
وي به استفاده برخي فلاسفه اسلامي از طبيعيات اشاره كرد و گفت: ملاصدرا موضوع حركت را كه يكي از امور طبيعيات است، در فلسفه به كار گرفت. آنچه او درباره حركت جوهري بيان كرد، ارتباطي با طبيعيات نداشت و به طور كامل در حوزه فلسفه ميگنجد.
خسروپناه نشستهاي «فلسفه و علوم پايه» را آغازي بر يك استمرار دانست و گفت: در نشستهاي آتي كه با موضوع فلسفه و علوم پايه برگزار خواهند شد، وارد مسايل جزييتري مانند بررسي رابطه اصل قطعيت هايزنبرگ و فيزيك كوانتوم با اصل عليت ميشويم. در اين بررسي، امكان تغيير اصل عليت توسط فيزيك كوانتوم يا تغيير فيزيك كوانتوم از طريق اصل عليت، بررسي ميشود.
وي با بيان اين كه فلسفه و علوم جديد به شدت بر يكديگر تاثير دارند، تاكيد كرد: بايد توجه داشته باشيم كه بررسي رابطه منطقي فلسفه و علوم، تنها به روش تاريخي ميسر نيست. اگر فلسفه علم بدون تاريخ علم ابتر باشد، بدون منطق نيز به نتيجهاي نخواهد رسيد.
رييس موسسه حكمت و فلسفه ايران از استادان حوزههاي علم و فلسفه خواهش كرد كه اين موسسه را خانه خود بدانند. وي گفت: همانگونه كه دكتر اعواني نشستهاي پرباري را در اين موسسه برگزار كردند، اميدوارم اكنون نيز با كمك استادان و راهنماييهاي دكتر اعواني نشستهاي پرباري را در موسسه برپا كنيم تا از اين طريق، ارتباط نزديكتري ميان فلاسفه و استادان علوم پايه برقرار شود.
وي افزود: در همين راستا گفتوگوهايي را با برخي مراكز علمي مانند انجمن جامعهشناسي انجام دادهايم كه خوشبختانه با استقبال آنان روبهرو شدهايم. در اين نشستها قصد نداريم مسايل فلسفه فيزيك را حل كنيم، بلكه تنها ميكوشيم ارتباط آنها با يكديگر را تبيين كنيم و همين امر، ميتواند شروع خوبي باشد.
گزارش تكميلي اين نشست متعاقبا ارسال ميشود.
یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۳
نظر شما