جمعه ۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۰
فاضلي آموزش و پرورش ايران را مي‌كاود

پژوهشگر مطالعات انسان‌شناسي و مطالعات فرهنگي، نگارش كتاب «مردم‌نگاري آموزش» را به اتمام رساند. به گفته وي، اين كتاب مجموعه مقالات پژوهشي در زمينه آموزش و پرورش در ايران معاصر را دربر دارد كه با رويكردي فرهنگي در زمينه شناخت و تحليل آموزش در ايران به رشته تحرير درآمده‌اند.-

دكتر نعمت‌الله فاضلي، نويسنده اين كتاب، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه اثر پژوهشي خود را به انتشارات علمي سپرده است، ‌اظهار كرد: در تدوين مجموعه مقالات «مردم‌نگاري آموزش» كوشيدم با تكيه بر رويكردهاي انسان‌شناسانه و مطالعات فرهنگي، ابعاد گوناگون آموزش و آموزش و پرورش در ايران را توضيح دهم. در اين مسير از تجربه خود استفاده كردم و با تكيه بر مشاهدات ميداني و مطالعات كتابخانه‌اي، مطالب اين مجموعه را پديد آوردم.

وي با اشاره به تاكيد اين اثر بر فرايند ياددهي و يادگيري در نظام آموزشي كشورمان گفت: باتوجه به رويكرد مطالعات انسان‌شناسي كوشيدم برخي از تضادها و تعارضات آموزش در ايران را نيز در كنار ويژگي‌هاي اين فرايند بيان كنم.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی مهمترين ويژگي اثر خود را داشتن چشم‌اندازي فرهنگي به آموزش و مبنا قرار دادن آموزش و پرورش در ايران ياد كرد و عنوان داشت: اين كتاب تاثيرات و پيامدهاي فرهنگي نظام آموزش و آموزش مدرسه‌اي را بر دانش‌آموزان روستايي بازگو مي‌كند. اين مبحث، نخستين گزارش مردم‌نگارانه اين كتاب به شمار مي‌آيد. 

از جمله آثار تاليفي و ترجمه‌اي اين محقق حوزه جامعه‌شناسي و مردم‌نگاري مي‌توان به تدوين كتاب‌هاي «مردم‌نگاري سفر»، «مدرن، یا امروزی شدن فرهنگ ایران: رویکردی انسان شناختی و مطالعات فرهنگی»، «فرهنگ و دانشگاه» و «انسان‌شناسی مدرن در ایران معاصر: تاریخچه، تحولات، مسائل و چالش‌ها» و ترجمه «فرهنگ جهانی: رسانه، هنر، سیاست‌گذاری و جهانی شدن»، «بازاندیشی در سیاست فرهنگی»، «سیاست فرهنگی»، «تاریخ فرهنگی چیست؟» اشاره كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط