یکشنبه ۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۰
علامه عبده نخستين تفسير اجتماعي و سياسي قرآن را نوشت

آيت‌الله واعظ زاده‌، نايب رييس اتحاديه جهانى علماي مسلمان در همايش‌ «تجلیل از علامه شیخ محمد عبده و علامه شیخ محمدرضا مظفر» اظهار كرد: شيخ محمد عبده نخستين كسي است كه مسايل اجتماعي و سياسي را در تفسير قرآن مطرح كرد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در همايش‌ «تجلیل از علامه شیخ محمد عبده و علامه شیخ محمدرضا مظفر» كه صبح امروز(ششم آذر ماه) در دانشگاه مذاهب اسلامي برگزار شد، آيت‌الله محمد واعظ‌‌زاده خراسانی، نايب رييس اتحاديه جهانى علماى مسلمان با اشاره به فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي شيخ محمد عبده گفت: اعتقاد عبده اين بود كه مردم بيش از هر چيز به آگاهي نياز دارند و قبل از آن‌كه مسلمان‌ها را از نظر سياسي به حركت درآوريم، بايد آگاهي آن‌ها را نسبت به اسلام و قرآن افزايش دهيم.

واعظ‌زاده افزود: علامه عبده هدف از نزول قرآن را بيداري مردم و اعجاز قرآن را در هدايتگري آن مي‌دانست و معتقد بود كه تفاسير قرآن را بايد به گونه‌اي نوشت كه با مطالعه آن‌ها، مردم حقيقت دين را بفهمند، به معناي واقعي موحد شوند و به وظايف اجتماعي و سياسي خود عمل كنند.

نايب رييس اتحاديه جهانى علماى مسلمان عنوان كرد: عبده نخستين كسي بود كه مسايل سياسي و اجتماعي را در تفسير قرآن مطرح كرد. به يقين تفسير شيخ محمد عبده تحول جديدي در تفسير قرآن به ويژه از نظر مسايل اجتماعي و سياسي پديد آورد.

در ادامه اين برنامه دكتر غلامحسين ابراهيمي ديناني، استاد فلسفه، در سخناني با ابراز خشنودي از برگزاري چنين مراسمي با حضور بزرگان حوزه تقريب مذاهب اسلامي گفت: نام محمد عبده بسيار زيبا و هوشمندانه انتخاب شده است، زيرا عبوديت خداوند، اصل اساسي اسلام است.

ديناني با اشاره به خدمات فرهنگي و ديني شيخ محمد عبده و شيخ محمدرضا مظفر به جهان اسلام، اظهار كرد: حركت‌هاي اصلاح‌گرايانه عبده، مسافرت‌هاي او به كشورهاي مختلف در راستاي روشنگري و همكاري او با سيدجمال‌الدين اسدآبادي در انتشار روزنامه «عروه‌الوثقي» همگي تاثيرات ژرفي در ترويج انديشه تقريب ميان مذاهب اسلامي داشتند.

وي در بيان ويژگي‌هاي آثار شيخ محمدرضا مظفر گفت: درباره اصول دين كتاب‌هاي زيادي نوشته شده‌اند اما عاملي كه باعث شد كتاب‌هاي علامه مظفر سال‌ها منبع درسي حوزه و دانشگاه باشد، قلم خوب و روان و ذوق سرشار اوست.

ديناني در ادامه به ارايه مطالبي درباره معناي تقريب پرداخت و اظهار كرد: «تقريب» كلمه مباركي است و همه انبيا براي تقريب مبعوث شدند. البته كج‌فهمي‌ها در برداشت ما از معناي تقريب بايد برطرف شوند. تقريب به معني شيعه‌شدن سني‌ها و سني شدن شيعيان نيست زيرا تغيير عقيده بسيار دشوار است و در تاريخ به ندرت اتفاق افتاده است.

اين استاد فلسفه افزود: تقريب به اين معني است كه انسان‌ها در برخورد با يكديگر تعصب به خرج ندهند، زيرا ريشه تمامي ناكامي‌ها در تعصب، و تعصب نتيجه جهالت است و آنان كه روح عميق انسان را نمي‌شناسند و با اخلاق آشنايي ندارند، تعصب مي‌ورزند.

وي با تاكيد بر اين كه هيچ مذهبي را نمي‌توان عاري از اختلاف دانست اظهار كرد: پايبندي قبيله، ‌كسب غنيمت و داشتن عقيده، سه عامل اختلاف در اديان بوده و هستند كه از اين ميان «عقيده» را عامل صحيحي مي‌دانم، البته عقيده‌اي كه با آگاهي همراه باشد، زيرا اعتبار عقيده به آگاهي است.

ديناني با بيان اسلام به عنوان يگانه ديني كه بر آگاهي، تعقل و تدبر بيش از هر امر ديگري تاكيد مي‌كند، گفت: در قرآن نيز تاكيد فراواني بر تدبر شده و به همين دليل اين كتاب، ابدي و محمد(ص) خاتم‌الانبياست. با بعثت رسول اكرم(ص) سلسله پيامبران ختم شد زيرا حضرت محمد(ص) آگاهي را به حد كمال رساند. آگاهي ميراث مسلمانان است، هرچند تا زماني كه آگاهي در ما دروني نشود، مالك آن نيستيم.

ديناني در پايان گفت: در دنياي سهمناك و پر آشوب امروز، با توسعه انديشه تقريب مذاهب مي‌توانيم پايدار بمانيم و حرفي براي گفتن داشته باشيم، اين حرف ماندگار، معنويت است كه با آن مي‌توان دنيا را نجات داد.

در اين مراسم همچنين حجت‌الاسلام دكتر عبدالكریم بی‌آزارشیرازی، ريیس دانشگاه مذاهب اسلامی در سخناني به بيان آثار علمي و مبارزات سياسي شيخ محمد عبده و علامه مظفر پرداخت.

همايش يك‌روزه «تجلیل از علامه شیخ محمد عبده و علامه شیخ محمدرضا مظفر» صبح امروز(ششم آذر) با حضور شخصيت‌هايي علمي و ديني در دانشگاه مذاهب اسلامي برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط