دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
«ره‌آوردي از حج براي راهيان حج» مكتوب شد

چاپ نخست كتاب «ره‌آوردي از حج براي راهيان حج» نوشته حسين درگاهي از سوي نشر كتاب نيستان منتشر و روانه بازار كتاب شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر، ره‌آورد سفر حج و تذكري براي رهيافت به معرفت معناي حج است. 

كتاب حاضر در دو بخش، مناسك حج را از نظر شرع مبين اسلام، تشريح مي‌كند. «بيت‌الله؛ برترين مكان‌ها و حج؛ برترين عبادت‌ها» و «مراحل و مواقف كريمه حج و مشاهد شريفه آن»، عناوين بخش‌هاي اين اثرند.

معرفت و محبت خداي متعال و ولي‌ او(ع)، حاصل عالم تكوين و تشريع براي انسان مومن موفق است؛ همان‌گونه كه خداوند رحمان مي‌فرمايد: «و ما خلقت الجن والانس الا ليعبدون؛ من جن و انس را خلق نكردم مگر براي اين‌كه عبادتم كنند(ذاريات، آيه 56).»

از حضرت امام جعفرصادق(ع) روايت شده است كه فرمودند: «حسين‌بن علي(ع) به سوي اصحابشان آمدند و فرمودند: اي مردم! بدرستي كه خداي جل ذكره، بندگان را خلق نكرد مگر براي اين‌كه او را بشناسند، پس آن‌گاه كه او را شناختند بندگي‌اش كنند، پس آن‌گاه كه عبادتش كردند، به عبادت او از عبادت غير او بي‌نياز شوند. پس كسي گفت: اي فرزند رسول خدا(ص)! ـ‌پدر و مادرم فدايتان‌ـ معرفت خداي چيست؟ آن حضرت فرمودند: معرفت اهل هر زماني امامشان را كه اطاعت او بر آنان واجب است.»

از حضرت امام صادق(ع) نيز روايت شده است كه درباره قول خداي متعال فرمودند: «خداي عزوجل آنان را (مومنين مطلوب و مقبول خودش) را اين‌گونه وصف مي‌فرمايد: "كساني كه آن چه را كه بايد (به عمل) آورند، مي‌آورند و با اين همه از اين كه به سوي پروردگارشان برخواهند گشت، دل‌هايشان ترسان است". سپس فرمودند: "(آنان) چه چيز مي‌آورند؟ به خدا قسم آنان اطاعت همراه با محبت و ولايت را مي‌آورند و با اين همه آنان ترسان‌اند؛ ترسشان، ترس شك نيست، بلكه آنان ترسان‌اند كه مبادا در اطاعت و محبت‌ ما كوتاهي كرده باشند".» همچنين از حضرت امام محمدباقر(ع) روايت شده است كه فرمود: «كمال يافتن و كامل شدن حج به يافتن و پيوستن به امام(ع) است.» 

نويسنده كتاب با نگارش چنين مطالبي، به تشريح مناسك حج مي‌پردازد كه در اين فرصت به اجمال به آن اشاره مي‌شود.

به مجموعه آداب و احكام حج، «مناسك» گفته مي‌شود. «مناسك» جمع «منسك» و به معني پرستيدن و زمان و مكان پرستش و نيز به معني قربان‌گاه است و از ماده «نُسك» و «نُسُك» گرفته شده كه به معني اطاعت و عبادت و قرباني است. پس شايد بتوان گفت كه گويا همه آداب و احكام حج، ناظر به اعمالي است كه حاصل آن فدا شدن حاجي براي صاحب بيت و اهل‌بيت خواهد بود.

حج از جمله اوامر خداي متعال است و انجام يك بار آن فرض است و از نگاهي در ميان مجموعه عبادات، افضل آنهاست؛ چرا كه بيشتر آدميان اسير طبيعت و حس‌اند، در مواجهه با محسوس، انفعال نفسي بيشتري مي‌يابند تا در رودروريي با غير محسوس. بنابراين، بازخورد عبادت در نفس انسان كه معرفت و محبت خداي متعال و ولي اوست، در حج براي او راحت‌تر و افزون‌تر حاصل مي‌شود تا در ساير عبادات.

از حضرت امام محمدباقر(ع) روايت شده كه فرمودند: «به درستي كه حج، برتر از نماز و روزه است به دليل اين‌كه نمازگزار، لحظاتي از وابستگان خود روي برگردانده است و روزه‌دار روشنايي روز را به بستگانش نمي‌پردازد و به درستي كه حاجي تن خود را به تلاش وا مي‌دارد و نفس خود را قرباني مي‌كند و از مالش انفاق مي‌نمايد و مدتي طولاني از خانواده‌اش (غيبت مي‌كند) نه به اميد به دست آوردن مالي و نه به خاطر تجارتي.»

چاپ نخست كتاب «ره‌آوردي از حج براي راهيان حج» با شمارگان 2200 نسخه، 114 صفحه و به بهاي 25000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط