شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۱
7 كتاب جديد درسي قرآني آماده توزيع شد‌ند

رييس اداره‌كل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش در بيستمين جلسه كميسيون توسعه آموزش عمومي قرآن كريم كه امروز(12 آذر) برگزار شد، گفت: اين اداره با هدف ساماندهي و ايجاد وحدت رويه در آموزش قرآن، به تهيه و تدوين هفت جلد كتاب جديد درسي قرآني اقدام كرده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، محمد بنيادي در اين مراسم كه با حضور نمايندگان سازمان‌ها و نهادهاي عضو كميسيون توسعه آموزش عمومي قرآن كريم برپا شد، با بيان اين كه هفت جلد كتاب جديد درسي قرآني توسط استادان برجسته كشور به رشته تحرير درآمده‌اند، اظهار كرد: اين كتاب‌ها ويژه قرآن‌آموزان و مدرسان قرآن  توسط سازمان دانش‌آموزي چاپ شده‌اند و اكنون آماده توزيع‌اند و در جلسه بعدي كميسيون توسعه آموزش عمومي قرآن كريم در قالب بسته آموزشي در اختيار اعضاي كميسيون قرار داده مي‌شوند.

رييس اداره‌كل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش افزود: امسال كوشيديم تا نواقص كتاب‌هاي قرآني را كه سال‌‌هاي گذشته ارايه شده‌ بودند، برطرف و ميان محتواي كتاب‌هاي درسي قرآني و محتواي كتاب‌هاي مدارس قرآن هماهنگي ايجاد كنيم.

بنيادي با بيان اين كه نظام جمهوري اسلامي ايران با اجراي طرح حفظ ملي قرآن كريم در كشور داراي پرونده قرآني مي‌‌شود، گفت: مشكل عمده‌ اين طرح، انجام ندادن تبليغات لازم از سوي سازمان صدا و سيماست. اين سازمان بايد با ساخت تيزرهاي قرآني، كمسيون توسعه آموزش عمومي قرآن كريم را بيش از پيش به عموم مردم معرفي و زمينه‌هاي ترويج فرهنگ قرآني را فراهم كند و كارشناسان و اعضاي كميسيون نيز با خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي مختلف همكاري كنند تا روند پيشرفت طرح ملي حفظ قرآن كريم با استنادات معتبر به عموم مردم ارايه شوند.

مشاور وزير آموزش و پرورش در امور قرآني يادآور شد: از اعضاي كميسيون توسعه آموزش عمومي قرآن كريم مي‌خواهم تا در جلسات آينده اين كميسيون، با اسناد معتبر مربوط به فعاليت‌هاي قرآني خود شركت كنند و گزارش‌ها، آمار و ارقام فعاليت‌هاي خود را به صورت «پاور پوينت» در جلسه ارايه دهند تا اداره كل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش نيز بتواند با در دست داشتن مدارك حقيقي، پاسخگوي نياز مسوولان بالادستي اين حوزه باشد.

حجت‌الاسلام حميد محمدي، دبير منشور توسعه فرهنگ قرآني، سخنران بعدي اين نشست بود. وي آموزش و پرورش را پايه‌‌گذار پرورش نسل قرآني كشور دانست و گفت: اگر آموزش قرآن در دوره پيش از دبستان و در دوره ابتدايي صورت نگيرد، نمي‌توان به ترويج فرهنگ قرآن در كشور اميدوار بود. هرچه در اين دوره سرمايه‌گذاري شود، بيشتر مي‌توان آينده خوبي براي قرآن كشور پيش‌بيني كرد.

وي ادامه داد: در كشور مخاطبان قرآني بي‌شماري وجود دارند و منابع قرآني نيز به وفور در كشور توليد مي‌شوند اما مهمتر از هر موضوعي، تربيت و پرورش معلم قرآن در كشور به اندازه كافي است.

دبير منشور توسعه فرهنگ قرآني با بيان اين كه معلم قرآن، سمبل شناخت، ايمان و رفتار قرآني است، گفت: معلمي كه وظيفه آموزش قرآن به دانش‌آموزان را دارد، بايد به اندازه كافي از دانش قرآني بهره‌مند باشد و به همان ميزان، ايمان و رفتار قرآني داشته باشد تا دانش‌آموزان او را به عنوان يك الگوي قرآني قبول داشته باشند. تحقق اين امر به عهده وزارت آموزش و پرورش است.

حجت‌الاسلام محمدي در پايان گفت: وزارت آموزش و پرورش بايد تمهيداتي را با هدف تربيت معلمان قرآني حرفه‌اي بينديشد تا در چند سال آينده بتوان گفت كه كشور به لشكري از معلمان قرآني مجهز است. مسيري كه اكنون كميسيون توسعه آموزش عمومي قرآن كريم در پيش گرفته است، جامعه را به سمت تحقق اين امر هدايت مي‌‌كند.
در ادامه اين نشست، جمعي از نمايندگان موسسات قرآني كشور اخبار قرآني مربوط به موسسه‌شان را ارايه كردند كه از آن ميان مي‌توان به گزارش حميدرضا كلانتري، معاون فرهنگي ـ اجتماعي سازمان بسيج دانش‌آموزي و فرهنگيان، درباره طرح ملي حفظ ملي قرآن كريم اشاره كرد. وي از پوشش 570 هزار دانش‌آموز در طرح مذكور خبر داد و گفت: اين دانش‌آموزان در سه رشته حفظ، درك مفاهيم و قرائت قرآن كريم ثبت‌نام كرده‌اند.

معاون فرهنگي ـ اجتماعي سازمان بسيج دانش‌آموزي و فرهنگيان يادآور شد: دانش‌آموزان در رشته حفظ، قرآن كريم را در سه مرحله پنج جزء، 10 جزء و سي جزء حفظ مي‌كنند كه مرحله مدرسه‌اي اين رشته در هفته بسيج اجرا شد. مرحله شهرستاني اين رشته را در دهه فجر و مرحله كشوري آن را در سال بعد دنبال خواهيم كرد. در رشته درك مفاهيم، ما به حفظ قرآن كريم بسنده نكرده‌ايم بلكه عترت را نيز مورد توجه قرار داده‌ايم.

كلانتري در پايان گفت: معاونت فرهنگي ـ اجتماعي سازمان بسيج دانش‌آموزي و فرهنگيان براي دوره راهنمايي تحصيلي كتاب‌هايي را با رويكرد كتاب‌هاي «درس‌هايي از قرآن » اثر حجت‌الاسلام محسن قرائتي توزيع و همچنين براي دانش‌آموزان دوره متوسطه، كتاب‌هايي كه انديشه‌هاي استاد شهيد مرتضي مطهري را دربردارند، ارايه كرده است.

سعيد اميري، كارشناس مسوول برنامه‌ريزي آموزش‌هاي قرآني دفتر آموزش‌هاي پيش‌دبستاني، در ادامه اين مراسم عنوان كرد: با توجه به برنامه مصوب آموزش ابتدايي كشور مبني بر يكپارچه‌سازي فعاليت‌هاي قرآني با تاكيد بر انس با قرآن كريم، اين دفتر موفق شده است زمينه‌هاي حفظ حدود شش سوره از سوره‌هاي كوتاه قرآن كريم را براي نوآموزان پيش‌دبستاني كشور فراهم كند. براي دفتر آموزش‌هاي پيش‌دبستاني اين امكان وجود دارد كه نوآموزان، حدود يازده سوره از سوره‌هاي كوتاه قرآن كريم را نيز حفظ كنند.

وي عنوان كرد: از آنجا كه انس با قرآن كريم از جمله برنامه‌هاي اصلي دفتر پيش‌دبستاني محسوب مي‌شود، پيشنهاد مي‌كنم كه اداره‌ كل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش با هدف تشويق نوآموزان و مربيان قرآني، طرح ملي حفظ قرآن كريم را بازنگري كنند و برنامه‌هايي را براي تشويق و پيشرفت آنها در نظر بگيرند.

بيستمين جلسه كميسيون توسعه آموزش عمومي قرآن كريم امروز(12 آذر) در سالن جلسات ساختمان «علاقه‌مندان» به نشاني خيابان سپهبد قرني، تقاطع سميه با حضور نمايندگان موسسات و نهادهاي قرآني برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط