وحیدیصدر در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره ادبیات عاشورایی گفت: جريان روشنفكري در جامعه ايران صد سال است كه بر دو سرمايه اصلي ما يعني هنر و ادبيات پنجه افكنده است. به همين دليل است كه تا پيش از انقلاب اصلاً چيزي به عنوان ادبيات كودك عاشورايي وجود نداشت. اين شعر و ادبيات محصول بعد از انقلاب است. ادبيات دفاع مقدس محرك اينگونه از شعر و نثر در حوزه كودك و نوجوان است.
این شاعر حوزه کودک با تاکید بر ضرورت ادبیات عاشورایی افزود: ما ادبياتمان را از غرب گرفتهايم اما بايد ببينيم همه رفتارهاي ما مورد تاييد فرهنگ غربي است يا نه؟ به عنوان مثال غربيها ميگويند بچه بايد لباس رنگي بپوشد، استخر توپ برود ولي ما اينروزها بچههايمان را لباس علياصغر ميپوشانيم، يا آنها را تا آخر شب بيدار نگه ميداريم، به هيئت ميبريم، بر سرشان گل ميماليم، آنها را پاي برهنه در خيابان راه ميبريم. اين مسايل ـ البته ـ با روانشناسي غربي جور در نميآيد.
وی ادامه داد: دانشگاه ما، علوم انساني، دانش اجتماعي و روانشناسيمان غربي است و فضاي سكولار بر آن حاكم است و ما ميخواهيم با نسخههاي اين علوم و دانشگاه بچههايمان را مذهبي بار بياوريم. نميشود هم امام حسين(ع) را داشت و هم شيوه سكولار غرب را اجرا كرد.
شاعر «پیشوای مظلوم» گفت: ميتوانيم درس را با موضوعات مذهبي به بچهها آموزش دهيم. به عنوان مثال: بخش كردن را ميتوان با شعر مذهبي به كودك آموزش داد:
اي بچههاي خوبم اصغر دو بخش دارد
مانند اسم بابا پرپر دو بخش دارد
وی افزود: در حقيقت با استفاده از ريتم و برخي كليدواژهها همچون امام حسين(ع)، شجاعت، كربلا، عاشورا، ابوالفضل، شهادت و يزيد او را با مفاهيم مورد نظرمان آشنا ميكنيم. اين تاثير ناخودآگاهي بر ذهن كودك دارد. خيليها اين را كار عبثي ميدانند و معتقدند كه كودك چيزي از اين موضوعات نميفهمند اما اينطور نيست.
نظر شما