«محمدمهدي غفاري»، نويسندهي نوجواني است كه بهتازگي نخستين مجموعه داستانش را در نشر «نويسنده» منتشر كرده است. او ميگويد ايدهي داستانهايش را از نيازها و آرزوهاي انساني گرفته است.
محمدمهدي معتقد است هر نويسندهاي ميتواند در يك زمينه(ژانر) كتاب بنويسد و اگر در زمينهي ديگري قلم بزند موفق نميشود.
نويسندهي كتاب «نقشهي جادويي» افزود: «داستان «هدبند افكار» را خيلي دوست دارم. ماجراي اين داستان دربارهي كسي است كه با استفاده از يك هدبند ميتواند افكار ديگران را بخواند و علاوه بر آن افكار منفي را از بين ببرد و فكرهاي خوب و روشن را جايگزين آن كند.»
او دربارهي چگونگي علاقهمند شدنش به مطالعه توضيح داد: «كلاس دوم ابتدايي بودم كه به مطالعهي كتاب علاقهمند شدم. كتابهاي علمي -تخيلي، آثار «رولد دال» و مجموعهي «هري پاتر» را خيلي دوست داشتم و حالا در طول سال تحصيلي 3-2 كتاب در هفته ميخوانم.»
محمدمهدي ادامه داد: «بيشتر كتابهاي مناسب سن خودم از جمله كارهاي «هوشنگ مراديكرماني» را ميخوانم اما آثار نويسندگاني همچون «جلال آلاحمد» و «صادق هدايت» را نيز مطالعه ميكنم.»
اين نويسندهي نوجوان دربارهي نخستين داستانهايش گفت: «نخستينبار وقتي در كلاس دوم دبستان بودم داستان نوشتم اما موضوع و نام داستان را به ياد نميآورم. البته در كلاس اول راهنمايي چيزهايي دربارهي داستاننويسي ياد گرفتم و از دانش معلم ادبياتمان براي داستاننويسي استفاده كردم.»
او اضافه كرد: «در كلاس سوم راهنمايي نيز با قواعد و دستورهاي نگارشي بيشتر آشنا شدم و اين مساله امسال هم ادامه داشته است. معلمهاي من از جمله آقايان خيرانديش، علياكبري و حقدادي مشوقان خوبي برايم بودند. من موفق شدم در مسابقات انشانويسي رتبهي نخست را در شهر اراك به دست آورم.»
غفاري افزود: «به نظر من استعداد بچهها در مدرسه شناسايي ميشود و معلمهاي ادبيات ميتوانند ذوق و شوق نوشتن را در بچهها بهوجود بياورند.»
اين نويسنده نوقلم دربارهي كتابخوانيهايش توضيح داد: «كتابخانهي مدرسهمان كتابهاي خوبي دارد. يك كتابخانهي خوب بايد كتابهاي متنوع داشته باشد و حتي آثار نويسندگان خارجي را هم بتوان بهراحتي در آن پيدا كرد.»
اين نوجوان با دوستان همسن و سالش هم حرفهايي دارد: «به بچههاي همسن و سال خودم كه به نوشتن علاقهمندند سفارش ميكنم مطالعهي كتاب را در برنامهي زندگيشان قرار دهند.»
نظر شما