دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۲
فرش‌های تناولی بر زمین هنر نو ایران پهن شد

كتاب «فرش» پرویز تناولی منتشر شد. اين كتاب چهارمين اثر از مجموعه آثار اين نقاش و مجسمه‌ساز پيشرو ايراني است كه از سوي انتشارات «بن‌گاه» راهي بازار كتاب شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «فرش»‌ کتاب چهارم از مجموعه آثار تناولی و دربرگیرنده تصاویر فرش‌هایی است که او طی سالیان طراحی کرده و بافته است. طراحی‌های فرش تناولی با طراحی و نقوش معمول فرش بسیار متفاوتند؛ اما در عین حال، او به اساس و اصول طراحی و بافت فرش ایرانی وفادار مانده و در چارچوب این اصول دست به نوآوری زده است.

تناولی در مقدمه کتاب به اصول محکم و جاافتاده فرش ایران اشاره می‌کند که قدمتی چندهزارساله دارند و دخل و تصرف‌های نامعقول را نمی‌پذیرند اما این بدان معنا نیست که فرش ایران هنری منجمد و انعطاف‌نا‌پذیر است،‌ بلکه می‌توان تحولات زنده آن را در دوره‌های مختلف مشاهده کرد.

وي در بخشي از اين مقدمه نوشته است:«...اما قالیچه‌های تصویری را هم می‌دیدم که از مسیر هزارساله فرش خارج شده‌اند. اما این خروج را نه‌تنها نامعقول و ناهماهنگ نمی‌دیدم، ‌بلکه آن را «الحاقیه»ای نو بر تداوم و استغنای بیشتر فرش می‌یافتم. لذا بر آن شدم تا به راز این وصلت خوشایند میان تصویر و فرش پی ببرم.» 

تناولی طی جستجوها و پژوهش‌هایي به وجوه مشترک و شباهت‌هایی میان طرح قالیچه‌های تصویری و اشکال هندسی و خطوط راست طراحی‌های خود پی ‌برد. 

در بخش ديگري از مقدمه اين كتاب آمده است: «... با سوابقی که در فرش‌بافی داشتم و اطلاعاتی که از دیرباز کسب کرده بودم و کارگاهی که معطل و منتظر مانده بود، همه دست در دست هم دادند و هنوز زمان کوتاهی نگذشته بود که من به‌عنوان اولین تولیدکننده «گبه نو» کار خود را آغاز کردم.»

یکی از ویژگی‌های آثار گوناگون تناولی این است که او از اصل نقش‌ها و طرح‌ها استفاده كرده است و آن‌ها را چنان کنار هم مي‌نشاند و در هم جفت مي‌كند که اشکالی یکسره نو و حتی مدرن شکل مي‌گيرند؛ او در کار فرش نیز همین مسیر را پی گرفته است. 

اين هنرمند در قسمت ديگري از نوشته‌اش در ابتداي اين كتاب آورده است:«طرح‌هایی که من در گبه‌های خود به کار بردم، خارج از طرح‌های سنتی گبه چون راه‌راه، خانه‌ در هم و یا کف ساده نبودند. منتها من به این طرح‌ها «پیوند»‌ زدم و از قِبَل این پیوندها ده‌ها طرح دیگر بیرون کشیدم. مثلا همان طرح خانه در هم را یکجا دوبار و در مواقعی چندبار و به اندازه‌های مختلف به اجرا درآوردم.»

گبه‌های اين نقاش و مجسمه‌ساز ايراني، آثاری به‌شدت انتزاعی و مشابه نقاشی‌های مدرن انتزاعی هستند،‌ اما همزمان پیوندی عمیق با سنت فرش دارند. به گفته‌ خودش: «آنچه در کار فرش‌بافی خود پرهیختم و نکردم، به هم ریختن اساس و اصول فرش بود.»

کتاب «فرش» (آثار پرویز تناولی ۴) را نشر «بن‌گاه» در قطع خشتی و ۱۲۰ صفحه گلاسه تمام‌رنگی، به بهای ۳۵ هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها