دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۳
تاريخ‌شفاهي، اولويت مرحله دوم گردآوري اسناد ايثارگران

محبوب شهبازي، مدير كل جمع‌آوري، نگهداري و تنظيم آثار ايثارگران در بنياد شهيد و امور ايثارگران از ساماندهي بيش از هفت‌ونيم ميليون برگ سند خبر داد و گفت: مرحله دوم اين فرآيند به گردآوري تاريخ‌شفاهي اختصاص خواهد داشت. جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا، جامعه هدف بنياد شهيد در اين حوزه‌اند./

محبوب شهبازي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار كرد: طرح جامع گردآوري و مستندسازي اسناد فرهنگي شهدا و ايثارگران كه از سال 1383 آغاز شده، امسال به سرانجام خواهد رسيد.

وي در تشريح اين طرح گفت: تاكنون بيش از هفت و نيم ميليون برگ سند مكتوب از 240 هزار جانباز، شهيد و آزاده، گردآوري و مستندسازي شده اند. اين مدارك مكتوب، وصيت‌نامه، مناجات، نامه‌ها، دست‌نوشته‌ها، خاطرات و كتاب‌هاي مربوط به ايثارگران را دربر مي‌گيرند. اسناد ديداري، ‌شنيداري و موضعي مانند لباس شهدا نيز در 24 موزه شهداي سراسر كشور به نمايش گذاشته مي‌شوند.

مدير كل جمع‌آوري، نگهداري و تنظيم آثار ايثارگران بنياد شهيد اضافه كرد: بر اساس آمار بنياد شهيد حدود 270 هزار شهيد، جانباز و آزاده از سال‌هاي دفاع‌مقدس و انقلاب برجاي مانده كه با اين احتساب تاكنون اسناد حدود 70درصد از آن‌ها ساماندهي شده و بقيه هم تا پايان امسال گردآوري خواهند شد.

شهبازي در ادامه خاطرنشان كرد: طرح گردآوري و مستندسازي اسناد فرهنگي شهدا و ايثارگران با هدايت بنياد شهيد مركز و توسط مراكز اسناد اداره‌هاي بنياد شهيد سراسر كشور انجام شد. در واقع فعاليت‌هاي اجرايي و فرآيند گردآوري و ديجيتالي كردن اسناد در هر استان صورت گرفته است.

وي گفت: در طرح جامع گردآوري و مستندسازي اسناد فرهنگي شهدا و ايثارگران، تمركز ما بر سرگذشت‌پژوهي و گردآوري اسناد مكتوب، ديداري و شنيداري بوده و از سال 1391 و در مرحله دوم اين طرح، گردآوري تاريخ‌شفاهي آغاز خواهد شد.

اين فعال حوزه اسناد ايثار و شهادت، آماده‌سازي بانك اطلاعاتي اسناد ايثارگران را سنگ‌بناي بزرگ‌ترين آرشيو اسنادي ايثار و شهادت خواند و ادامه داد: اين اطلاعات از طريق اينترانت بنياد شهيد در اختيار 470 كاربر محقق قرار مي‌گيرند.

محبوب شهبازي افزود: كارگاه تخصصي مركز اسناد ايثارگران و دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران نيز با هدف آشنايي مسوولان اسنادي بنياد شهيد با مباني و روش‌هاي گردآوري تاريخ‌شفاهي در شهر اصفهان برپا شده است.

وي ادامه داد: مباني تاريخ‌شفاهي، تفاوت آن با تاريخ‌نگاري و خاطره‌نگاري، شيوه‌هاي سوژه‌يابي در تاريخ‌شفاهي با تاكيد بر حوزه ايثار و شهادت و استخراج موضوع با اين روش، در اين كارگاه‌هاي تخصصي آموزش داده مي‌شوند.

مدير كل جمع‌آوري، نگهداري و تنظيم آثار ايثارگران بنياد شهيد در تشريح جزييات مرحله دوم طرح جامع گردآوري و مستندسازي اسناد فرهنگي شهدا و ايثارگران اظهار كرد: جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا، جامعه هدف ما در حوزه تاريخ‌شفاهي‌اند. البته براي گردآوري تاريخ‌شفاهي، ممكن است كه با رزمندگان، دوستان و اطرافيان شخص مورد نظر هم گفت‌وگو كنيم.

شهبازي در پايان يادآور شد: پس از اتمام كارگاه تخصصي مركز اسناد ايثارگران، پيكره‌بندي چارچوب گردآوري تاريخ‌شفاهي در حوزه ايثار و شهادت را آغاز مي‌كنيم و اهداف و زمان مورد نياز براي اتمام اين پروژه مشخص خواهد شد.

كارگاه تخصصي مركز اسناد ايثارگران و دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران، سوم دي ماه آغاز شده و تا ششم دي ماه، به همت معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگي اين بنياد در هتل كوثر اصفهان برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط