همايش «راهبري آموزشي درس جغرافي دوره متوسطه» با حضور مسوولان گروه درسي جغرافياي استانهاي كشور برگزار شد. مسوولان گروه آموزشي جغرافي در اين همايش پيشنهادهاي كاربردي را درباره چگونگي تغيير و بازبيني محتواي كتاب درسي «استانشناسي» ارايه كردند.-
وي با بيان اينكه كتاب «استانشناسي» بايد به عنوان يك منبع اطلاعاتي براي تحقيق و كاوشگري دانشآموزان در نظر گرفته شود، افزود: اگر با اين رويكرد به كتاب «استانشناسي» نگاه كنيم، مشكلي پيش نميآيد اما اگر فكر كنيم در يك نظام كتابمحور
همه مطالب كتاب بايد مو به مو به روش سخنراني انتقال يابند و به همان شيوه هم ارزشيابي شوند، مشكلات زيادي به وجود ميآيند.
كارشناس مسوول گروه درسي جغرافي دفتر برنامهريزي و تاليف كتب درسي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه ما بايد در فعاليتها و نحوه ارزشيابي اين درس تجديدنظر كنيم، ادامه داد: كتاب «استانشناسي» در كنار ساير منابع اطلاعاتي(اينترنت، نرمافزار، نقشه، مصاحبه و...) بايد به دانشآموزان كمك كند تا طي فرايند كاوشگرانه، از استان خود شناخت كافي را بهدست بياورند، زيرا كتاب وسيلهاي است كه كمك ميكند تا اهداف ما از اين درس محقق شود.
اميرينيا با اشاره به اينكه براي تغيير در فعاليتها و در نحوه ارزشيابي پيشنهاد ميشود چند صفحه(با ترام رنگي) به پايان كتاب اضافه شود و همه فعاليتها در اين چند صفحه بگنجد، گفت: اين تجديد نظر كمك ميكند كه به طور يكسان عمل كنيم؛ يعني نوعي همساني در فرايند ياددهي ـ يادگيري در كل استانها شكل بگيرد و اينگونه نباشد كه دانشآموزان يك استان، تمرينهاي بسيار دشواري انجام دهند و ساير دانشآموزان فعاليتهاي متفاوتي داشته باشند و به عبارت ديگر، عدالت آموزشي رعايت نشود.
وي بيان كرد: در طراحي فعاليتها بايد به چند نكته توجه كرد كه از جمله ميتوان «از فعاليتهاي غيرمرتبط با بحث استان پرهيز شود»، «دامنه فعاليتها محدود و مشخص باشد و فعاليتهاي خيلي كلي در نظر گرفته نشود»، «فعاليتها بايد قابل انجام باشند و دانشآموزان بايد به خوبي راهنمايي شوند كه چگونه و طي كدام مراحل آن را انجام دهند»، «تنوع فعاليتها به گونهاي باشد كه هم استفاده از اينترنت، هم مصاحبه با مسوولان يا دعوت از مسوولان به كلاس، مراجعه به كتاب درسي، مراجعه به اطلس يا نقشه و... را در بر بگيرد» و «فعاليتها به گونهاي باشد كه دانشآموزان به نقشهخواني و كاربرد نقهة استان تشويق شوند» را نام برد.
كارشناس مسوول گروه درسي جغرافي دفتر برنامهريزي و تاليف كتب درسي اظهار كرد: در عكسها و تصاويري كه براي كتاب «استانشناسي» انتخاب ميشوند، تا آنجا كه ممكن است بايد مردم حضور داشته باشند، زيرا جغرافيا رابطه متقابل انسان و محيط است. همچنين در پايان كتاب ميتوان نقشه گردشگري يا نقشه راههاي استان را البته با كيفيت و وضوح مناسب و كامل ضميمه كرد.
اميرينيا در پايان گفت: در تاليف كتاب درسي «استانشناسي» بايد استفاده از ساير منابع اطلاعاتي مانند اينترنت و مراجعه به سايتهاي دولتي و معتبر در فعاليتها توصيه شود و نگارش و ادبيات كتاب، متناسب با علايق و سن دانشآموزان باشد.
همايش «راهبري آموزشي درس جغرافي دوره متوسطه»
با حضور مسوولان گروه درسي جغرافياي استانهاي كشور در سالن كنفرانس درمانگاه فرهنگيان استان خراسان شمالي برگزار شد.
نظر شما