یکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۰
«رسانه‌ها و باز توليد جامعه منتظر»  به بازار كتاب آمد

«رسانه‌ها و باز توليد جامعه منتظر» نوشته «سيد محمد ميرتبار» از سوي دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها روانه بازار كتاب شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نوشتار با هدف مقابله با نظريه «پايان تاريخ» و تفكري كه در پي بي‌اهميت جلوه دادن فرهنگ انتظارند، به نگارش درآمده است.

مولف در پيشگفتار اين نوشتار، از تساهل و تسامح ديني به عنوان آسيب‌هايي نام مي‌برد كه نظام اسلامي و جامعه منتظر را تهديد مي‌كند.

ميرتبار، قدرت رسانه‌اي نظام‌هاي غربي را مبتني بر اصالت ارزش‌هاي مادي و لذت‌هاي فردي مي‌داند كه منجر به ايجاد بدعت‌ها‌ و ارزش‌هاي كاذب در ميان مردم شده است.

وي معتقد است كه در پي اين بدعت‌ها مردم نيز به دنبال توجيهات ديني رفتار‌هاي غير ديني خودشانند.

اين نوشتار در هشت فصل «رسانه و انتظار»،«رسانه و منتظران»، «بايسته‌هاي انتظار در عصر رسانه»،«رسانه‌ و تجلي اصول اسلامي در عصر انتظار»،«رسانه و آسيب‌شناسي جامعه منتظر»،«عوامل پيدايش آسيب در جامعه‌ منتظر»،«راهكار‌هاي مقابله با آسيب‌ در جامعه منتظر» و «رسانه و نقد و بررسي مستند آسيب‌ها» علاوه بر بيان روايات از ائمه اطهار(ع) و نمونه ‌آيات گوناگون از قرآن كريم، به طرح و بررسي آسيب‌هايي كه جامعه منتظر با آن مواجه است و راهكار‌هايي براي حل اين آسيب‌ها مي‌پردازد.

در بخش«فقر و غناي مفرط اقتصادي» از فصل ششم اين كتاب آمده است: «علاوه بر فقر فرهنگي، فقر اقتصادي نيز مي‌تواند باعث ضعف و نقصان دينداري شود. فردي كه براي تامين نياز‌هاي اوليه و ضروري زندگي مادي خود از صبح تا پاسي از شب به‌طور مستمر به كار سخت و طاقت‌فرسا تن مي‌دهد، طبيعي است نتواند وظايف ديني و شرعي خود را به صورت شايسته انجام دهد و عدم انجام شايسته تكاليف ديني نيز باعث ضعف و نقصان دينداري خواهد شد.»

نويسنده در اين اثر با بيان اين‌كه اميد به تداوم حيات به زندگي معنا و مفهوم مي‌بخشد، پيوند انتظار با ماهيت زندگي را ناگسستني عنوان مي‌كند.

چاپ نخست كتاب «رسانه‌ها و بازتوليد جامعه منتظر» از سوي انتشارات دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها با شمارگان 1500   نسخه، 222 صفحه و به بهاي 25000 ريال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط