فرخنده چينيپرداز كتاب «مناسك و آيينهاي عاشورا (از آلبويه تاكنون)» را نوشت. اين كتاب سير تاريخي آيينها و نمادهاي عاشورايي را (با تمركز بر شهرستان دزفول) روايت ميكند.-
چينيپرداز افزود: از جمله مراسم عاشورايي خاص شهرستان دزفول، آيين «علم عباس» است كه مردم دزفول اعتقاد فراواني به آن دارند. تاريخ ورود اين آيينها به ايران را سالها پيش و برگرفته از سيره مسيحيان دانستهاند كه به مرور زمان، اعتقاد به آنها بيشتر شده است. به عنوان مثال، مراسم «قمهزني» يا «سنگزني» از زمان حكومت آلبويه وارد ايران شد و در دوران صفويه به اوج خود رسيد.
اين نويسنده توضيح داد: همانگونه كه «دوركيم» اشاره ميكند، مراسم و نمادهاي عاشورايي، عامل وحدت و انسجام ايرانيها بودهاند. در دوران حكومت رضاخان كه دوره خفقان بود، برگزاري اين آيينها ممنوع شد و به همين دليل، هنگامي كه در خانه يا تكيهاي در دزفول عزاداري يا سينهزني به طور پنهاني برگزار ميشد، مردم در آن مكان آتش روشن ميكردند و به اين وسيله به ديگران اطلاع ميدادند كه مراسم در چه نقطهاي از شهر برگزار شده است.
وي با اشاره به اينكه كتاب «مناسك و آيينهاي عاشورا (از آلبويه تاكنون)» نوعي تحقيق «مردمنگارانه» است، افزود: جاي چنين تحقيق ميداني در پژوهشهاي مربوط به آيينها و مراسم دزفول خالي بود. در بسياري از نقاط ايران مانند ابيانه و ماسوله نيز با توجه به وجود آيينهاي متنوع عاشورايي، انجام دادن چنين پژوهشهايي لازم است، زيرا كارهاي اندكي كه تاكنون انجام شدهاند، تنها به مراسم عاشورا مربوط ميشوند، در حالي كه در برخي شهرستانها، در شبهاي مختلف ماه محرم و صفر مراسم گوناگوني برگزار ميشود.
چينيپرداز با انتقاد از بيتوجهي مردم به چنين كتابهايي گفت: اگرچه مردم ما به اين مراسم و آيينها اعتقاد فراواني دارند اما معمولا فلسفه و چرايي برگزاري آنها را نميدانند و با وجود اينكه درباره اين نوع آيينها، سوالات فراواني دارند اما از كتابهاي منتشر شده در اين حوزه استقبال نميكنند كه اين جاي تعجب دارد.
وي ادامه داد: اكنون در حال تحقيق درباره تكيههاي دزفولم و در نظر دارم آيينها و نمادهاي عاشورايي (مذهبي) را در تكيهها به طور ويژه بررسي كنم اما حقيقت اين است كه فروش پايين كتاب «مناسك و آيينهاي عاشورا (از آلبويه تاكنون)» و حمايت نشدن مالي در چاپ آن، ادامه كار نگارش كتاب جديدم را با ترديد مواجه كرده است.
كتاب «مناسک و آیینهای عاشورا (از آلبویه تاکنون)» توسط انتشارات اهوراقلم با شمارگان 1000 نسخه، 200 صفحه و به بهاي 50000 ريال منتشر شده است.
نظر شما