در نشست نقد رمان «پرسه زير درختان تاغ» در شهر كتاب ساوه مطرح شد
ادبيات متعلق به اقشار ناديده شده است
رمان «پرسه زير درختان تاغ»، نوشته علي چنگيزي، در شهر كتاب ساوه نقد شد. وي محور اصلي اين رمانش را پرداختن به اقشاري از نظر دور مانده دانست و ادبيات را متعلق به جانهاي ناسازگار توصيف كرد.-
در اين نشست در ابتدا، چنگيزي، نويسنده متعهد اين كتاب گفت: جغرافياي روايت رمان از نظر اقليمي، كويري است و داستان اين كتاب داستان آدمهاي روستايي را بازگو نميكند؛ بلكه آدمهاي من در اين رمان آدمهاي شهري و دغدغةهاي آنان است.
در اين جلسه نقد، مخاطبان حاضر در جلسه و چنگيزي معتقد بودند كه اثر «پنجاه درجه بالاي صفر»، دومين رمان وي، به لحاظ ساختار و موضوع قويتر از «پرسه زير درختان تاغ» است.
اين نويسنده در ادامه سخنانش گفت: ادبيات متعلق به جانهاي ناسازگار است و من بخشي جامعه را ميبينم كه كمتر ديده ميشود. بخشهايي كه در سايه و تاريكي قرار گرفته؛ گرچه شايد از نظر مخاطب فاقد زيبايي باشد؛ اما از نظر من داراي زيبايي ادبي است.
در ادامه اين جلسه حكيممعاني، با اشار به احساسات كويري و خشونت موجود در اين توضيح داد: اينگونه دستمايهها از ديرباز تا كنون متعلق به بسياري از آثار ادبي ما بوده است كه بعضا آنرا خشونت روستايي تعبير ميكنند، ولي من آن را خشونت مناطق جغرافيايي كوچك نام مينهم.
وي افزود: آثاري كه به اين موضوع پرداختهاند، سعي در نشان دادن جامعهاي را داشتهاند كه منزه، پاك و زيبا است؛ اما در نهاد و درون پوسيده و مملو از تجاوز و خشونت به همنوع يا از همه مهمتر به حقوق ديگران؛ يعني كساني كه به آن جامعه پا ميگذارند، است.
حكيممعاني ضمن تاكيد بر اصالت رمان در نسبت با محور اصلي آن گفت: از اين رمان بر همين اساس ميتوان سه موضوع دراماتيك را از هم جدا كرد و به جاي يك رمان سه رمان با موضوعات روايت سارا و سالار، روايت پرويز و خانوادهاش و روايت پرويز و بوميها كه به دنبال گنج هستند، نوشت.
به گفته حكيممعاني، «پرسه زيردرختان تاغ» رماني مكاني يا به تعبيري ديگر اقليمي است و داستان آن را جز محلي كه در آن به وقوع پيوسته است،در جاي ديگري نميتوان تصور كرد.
او در ادامه اضافه كرد: در اين اثر كمتر به شخصيتپردازي پرداخته شده و ما بيشتر با تيپسازي مواجه هستيم و اين كار به عمد از طريق نويسنده صورت گرفته است.
نويسنده «ارواح مرطوب جنگلي» يادآور شد: تعدد راوي در اين رمان يك شگرد بسيار جالب است و سبب شده كه در اين اثر با تنوع ديدگاهي و تنوع روايت روبه رو باشيم، ولي تعدد راوي سبب چند صدايي شدن داستان شده است.
اين منتقد در پايان گفت: چينش، مديريت و ارايه اطلاعات به خواننده را نويسنده در اين اثر به طور بسيار تخصصي طرح كرده و در اين كار بسيار موفق بوده است.
رمان «پرسه زير درختان تاغ» سال 88 راهي بازار كتاب شد.
نظر شما