به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) نرگس آبيار، وظيفه نويسنده را تنها نگارش كتاب دانست و مراحل توليد و تبليغ را وظيفه ناشر عنوان كرد و گفت: نويسنده ميتواند در مراسم رونمايي كتاب يا جلسات نقدي كه بيشتر توسط ناشر، سازمانها و نهادها برگزار ميشوند، حضور يابد. در واقع وظيفه نويسنده در امر تبليغ كتاب همكاري با برگزاركنندگان اين برنامههاست.
آبيار درباره تعامل نويسنده و ناشر براي تبليغ كتاب افزود: در اين تعامل دو سويه نويسنده در راس نيست و تنها ميتواند بر كار ناشر نظارت داشته باشد. زيرا اگر نويسنده پا به ميدان تبليغ بگذارد، گاهي بر كيفيت اثر تاثير منفي دارد.
وي مشكلات مالي نويسندگان را مانعي براي تبليغ عنوان كرد و در پاسخ به اينكه اگر دستمزد نويسندگان افزايش يابد، اين افراد ديگر مشكلي براي انجام تبليغ كتاب خود ندارند، گفت: اضافه شدن دستمزد موضوع مهمي است، اما ناشر ميتواند با استفاده از اين اضافه دستمزد براي تبليغ كتاب برنامهريزي كند.
آبيار با اشاره به اهميت كار مراكز فرهنگي در تبليغ كتاب افزود: مراكزي مانند فرهنگسراها ميتوانند كتابهاي پرمحتوا را كه مورد استقبال عموماند، به نقد بگذارند و با دعوت از نويسندگان كتاب فرصتي براي ارتباط چهره به چهره مولف و مخاطب به وجود آورند.
اين نويسنده، فعاليت درست شبكه توزيع را مهمتر از تبليغ خواند و گفت: اگر ما تبليغ خوبي درباره يك اثر داشته باشيم اما شبكه توزيع به همين روال كه در جامعه شاهد آن هستيم كتاب را در دسترس مخاطب قرار دهد، تبليغ و تلاش نويسنده بيفايده است.
رضا قليزاده عليار نيز علاوه بر مشكلات توزيع، نبود كتابفروشي در شهرستانها را از موانع مهم حوزه تبليغ كتاب خواند و گفت: ارتباط نويسندگان با مطبوعات و خبرگزاريها و جلسات نقد كتاب عوامل مهم و تاثيرگذار براي تبليغ كتاب و معرفي نويسندگان به جامعهاند.
وي افزود: ماه گذشته كتاب «نورالدين پسر ايران» در تبريز به نقد گذاشته شد. اطلاعرساني اين برنامه و توزيع خوب كتاب در شهر باعث شد تا شاهد استقبال خوب مردم از اين كتاب باشيم.
اين نويسنده در ادامه به موفقيت ناشر خصوصي در تبليغ كتاب، بر خلاف ناشر دولتي اشاره كرد و گفت: ناشران خصوصي به دليل دغدغه مالي، به تبليغ كتاب اهميت ميدهند اما ناشر دولتي فقط كتاب را چاپ ميكند و گاهي، وقتي كه اثر با استقبال مخاطب هم رو به رو ميشود تمايلي به تجديد چاپ ندارد. اين مساله نويسنده را در حوزه تبليغ دچار سردرگمي ميكند.
قليزاده عليار ادامه داد: مصاحبههاي مطبوعاتي و مطرح كردن نويسندگان جوان در مجلات و نشريات تخصصي حوزه كتاب و اطلاع رساني آخرين خبرهاي آثار نويسندگان، از عوامل مهم در تبليغ كتابند.
وي درباره تبليغ كتاب توسط خود مولف گفت: اين نوع تبليغ در جامعه ما پذيرفته شده نيست. اگر نويسندهاي بخواهد در اين راه پيش قدم شود با اين تفكر روبهروست كه وي انگيزه به رخ كشيدن اثر به ديگران را دارد يا اثر آن قدر بيارزش است كه فرد، خود از كتابش تعريف ميكند.
عليرضا پور بزرگ وافي نيز درباره تبليغ كتاب اظهار كرد: در راديو و تلويزيون برنامهاي مجزا براي نويسندگان تعريف نشده است تا نويسنده و آثارش را به جامعه معرفي كند. در واقع نويسنده با دنياي بيرون ارتباط كمتري دارد و تنها در برنامهها به عنوان ميهمان حاضر ميشود. نبود ارتباط مداوم بين نويسنده و مخاطب باعث شده تا آثار خوب در دسترس مخاطب قرار نگيرند.
وي افزود: رسانهها نقش اساسي و مهمي در حوزه تبليغ كتاب و معرفي نويسندگان به جامعه دارند. همان گونه كه مردم با ورزشكاران به واسطه تبليغات رسانهاي آشنا شدهاند، ميتوان از اين ظرفيت براي تبليغ كتاب و هدايت مردم به سوي مطالعه بهتر و بيشتر بهره گرفت.
جمعه ۲۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۰
نظر شما