عضو هيات علمي دانشگاه سوره، رونق پژوهش در كشور را زمينهساز تاليف كتابهاي بيشتر دانست و افزود: بايد از دوران كودكي در پرورش اين روحيه كوشيد.-
وی تالیف کتاب را به گردآوری شهد گل توسط زنبور عسل تشبیه کرد و افزود: مولف باید در امر گردآوری و پردازش اطلاعات کوشا باشد اين در حالي است كه متاسفانه بسیاری از دانشجویان زمانی که از مقطع دکترا فارغالتحصیل میشوند، هنوز فهرستنویسی را به درستی نیاموختهاند؛ زیرا با کتاب دوست نیستند.
مسعودي، دلیل اصلی این مساله را اینگونه بازگو کرد: دلیل این مساله را نباید در آموزشهای دوران دانشگاه جست، بلکه این مساله به پايههاي آموزش باز میگردد که در جامعه ما این آموزشها پژوهشمحور نیستند.
استاد حوزه رسانه با بیان اینکه رونق پژوهش در كشور، زمينهساز تاليف كتابهاي بيشتر است، درباره زمینههای پرورش این روحیه گفت: براي پرورش روح پژوهش بايد از دوران كودكي آغاز كرد؛ اما متاسفانه رويكرد مربيان در كتابخواني براي كودكان بيشتر بر خواندن كتابها متمركز است و كمتر از كودكان خواسته ميشود تا برداشت خود را از كتاب بازگو كند.
وي در اینباره از کشور فرانسه یاد کرد که مسابقات مقالهنویسی در میان نوجوانانشان اهمیت بالایی دارد و خانوادهها برای مقامآوری فرزندانشان در این زمینه هزینههای زیادی در نظر ميگيرند، سپس ادامه داد: در مقابل، در مدارس کشورمان شاهد رکود درسهايی مانند انشاء هستیم.
مسعودي در تعریف درس انشاء گفت: انشاء به معنای به وجود آوردن و تولید کردن است که باید در مدارس به این امر بیشتر توجه شود.
وي نقش كانون پرورش فكري كودكان را در اين زمينه مهم تلقي كرد و گفت: اين كانون بايد در معرفي غيرمستقيم كتاب كوشاتر و پوياتر عمل كند و نمايشهاي متعددي را با رويكرد پژوهشمحور براي كودكان و نوجوانان تهيه و ارايه كند.
نويسنده كتاب «تحليل محتواي وبلاگهاي ديني در ايران» از این که پرفروشترین کتابهای کشورمان را رمانها به خود اختصاص دادهاند که پژوهش نقش کمی در آن دارد ابراز تاسف كرد و گفت: راهحل این مساله در معرفی صحیح کتاب و رونق بخشيدن به پژوهش نهفته است.
مسعودي درباره نقش مخاطب در تشخیص کتاب خوب از غیر آن گفت: این موضوع کمی به فرهنگ رانندگی شباهت دارد. همانگونه که در فرهنگ صحیح رانندگی، راننده درمییابد دليل اصلي در ارتکاب جرمش از جاده ناشی میشود یا از عملکرد نادرت خودش، گسترش فرهنگ درست مطالعه هم میتواند به مخاطبان در شناخت کتاب خوب از غیر آن کمک کند.
عضو هيات علمي دانشگاه سوره با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری درباره امر کتابخوانی و شرکت ایشان در نمایشگاه بینالمللی کتاب، گفت: اين نشاندهنده آن است كه ايشان به موضوع كتابخواني توجه زيادي دارند در این میان باید از رسانه ملی پرسید که در این زمینه چه اقدام موثر و درخور توجهی انجام داده است؟
مسعودي ادامه داد: در اين زمينه بايد به ايالات متحده بهعنوان كشوري متخاصم نگريست كه تا چه حد در زمينه پژوهش و تحقيق هزينه ميكند و در مقابل سهم پژوهش را در كشورمان سنجيد.
وي درباره اثراتي كه گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه ميتواند بگذارد گفت: يكي از دلايل افزايش خشونت در كشور، مطالعه نكردن است. مطالعه تنازعات فيزيكي را به تنازعات فكري تبديل ميكند. بسياري از درگيريها ي فيريكي و نيز رانندگيهاي تهاجمي، ناشي از برداشتهاي اشتباه است.
استاد حوزه رسانه در اينباره از كشور «لبنان» ياد كرد كه اديان مختلف و گرايشهاي متفاوت در اين كشور تنها با تكيه بر كتاب و نظريه به رفع و رجوع مشكلاتشان ميپردازند.
عضو هيات علمي دانشگاه سوره حوزههاي علميه را مركز نقادي دانست و با اظهار تاسف از اينكه از فرهنگ اسلامي خود فاصله گرفتهايم گفت: متاسفانه گاهي حتي دو طلبه تحمل نقادي و روحيه نقدپذيري ندارند. اين در حالي است كه كشور ما به دليل تاريخ استبدادزده پيشين خود، تمايل زيادي براي به نقد كشيدن دارند. اين روند، گسترش روحيه پژوهش را درپي دارد.
نظر شما