به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیگدلی در گفتوگو با ستاد خبری اولین همایش داستان کوتاه ایران نویسندگان ادامه گفت: جوانان در کارگاههای آموزشی با داستان کوتاه آشنا میشوند و شروع به نوشتن میکنند، این افراد در شهرهای کوچک و بزرگ پراکنده هستند، اگر این همایش بتواند فضایی به وجود بیاورد تا این جوانان بتوانند گرد هم بیایند و راهی برای ساماندهی آنان اندیشیده شود، بسیار مفید و موثر خواهد بود.
وی افزود: اگر این همایش با برنامهریزی دقیق و در جهت پیشبرد ادبیات داستانی انجام بپذیرد، بدون شک اتفاقي خوب و گامي موثر خواهد بود. همچنین بهتر است نهادهای دولتی در این همایش دخالت نکنند و فقط نقش حمایتی و نظارتی داشته باشند.
بیگدلی درباره داستان کوتاه بعد از انقلاب گفت: در اوایل پیروزی انقلاب شور و شوق انقلابی روح تازهای به هنر و فرهنگ ایران بخشید. موسیقی، سینما و ادبیات ما بعد از انقلاب دگرگون شدند و سیر صعودی خوبی در پیش گرفتند.
برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: رمانها و داستانهای کوتاه ارزشمندی در آن دوره خلق شدند و جریان نویی در ادبیات داستانی ایران به وجود آمد. رفته رفته ادبیات داستانی با سختگیریها و محدودیتهای زیادی روبهرو شد، این محدودیتها شاید به ظاهر بد نبودند اما از درون نویسندگان را دچار خودسانسوری کردند. نویسندگان آزادی خود را از دست دادند و آثار بیارزش روز به روز بیشتر شد.
وی افزود: اغلب داستانهای این دوره شبیه به هم هستند. بیشتر آنها در فضاهایی مشابه، با شخصیتها و محتوای شبیه به هم ساخته میشوند. محدودیت خلاقیت نویسندگان را کم کرده و این بزرگترین ضربه به ادبیات داستانی است. اگر متولیان نگاه درست و دقیقی نسبت به وضعیت ادبیات داستانی امروز داشته باشند این همایش میتواند تعادلی میان ارزشهای جامعه و آزادی نویسندگان ایجاد کند.
علی آقاغفار: همایش داستان کوتاه را به دور از جناحبندی سیاسی برگزار کنیم
علی آقاغفار نویسنده و روزنامهنگار گفت: نویسندگان باید به خواست خود در این همایش حاضر شوند و این اتفاق در صورتی میافتد که برگزارکنندگان همایش اهداف سیاسی را دنبال نکنند و این همایش را بدون جناحبندی خاص برگزار کنند.
آقاغفار این اقدام را امیدوار کننده خواند و گفت: این اتفاق تازهای در ادبیات داستانی ماست و به خودی خود قابل تقدیر است. در نشست خبری وعدههایی داده شد، اما باید منتظر بمانیم و ببینیم برگزارکنندگان همایش چقدر به وعدههایشان عمل میکنند. بعد از برگزاری این همایش میتوانیم نقاط ضعف و قدرتش را بررسی کنیم و نظر قطعی درباره آن بدهیم.
وی افزود: این همایش باید خودجوش برگزار شود؛ نویسندگان خودشان باید به همایش جلب شوند. نباید خطکشیها و اهداف سیاسی را وارد این همایش کنیم تا نویسندگان بتوانند به آن اعتماد کنند. دور بودن از جهتگیری و جناحبندی سیاسی و تکرار همیشگی همایشهای مشابه میتواند به موفقیت این همایش کمک کند.
اين نويسنده كودك و نوجوان وضعیت داستان کوتاه امروز ایران را امیدوار کننده دانست و گفت: اوضاع داستان کوتاه در این روزها بد نیست، اما جای نقد به شدت در این میان خالی است. نقد سالم و بدون غرض یکی از مواردی است که ما به آن نیازمندیم.
وی ادامه داد: متاسفانه منتقدان امروز کشور نسبت به داستانهای خارجی بسیار افراطی برخورد میکنند و معایب آنها را نمیبینند و محاسن را بیشتر از واقعیت بزرگ میکنند؛ اما وقتی نوبت آثار داخلی میشود با دقت آثار را بررسی نمیکنند و فقط با توجه به نام نویسنده آن اثر را نقد میکنند. این گونه نقدها ضربه بزرگی به داستان کوتاه کشور میزند و تاثیری برای پیشرفت آن ندارد.
ناصر نادری: جامعه ادبی نیازمند شور و نشاط است
ناصر نادری نویسنده نيز درباره برپايي همایش داستان کوتاه ایران گفت: این همایش میتواند محرکی برای ادامه مسیر ادبیات داستانی باشد. این روزها شور و نشاط فضای ادبی کم شده و ما به چنین همایشی برای شروع دوباره نیازمندیم.
نادری فرهنگ و ادبیات را مرتبط با شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور دانست و گفت: همه نهادها و ارگانها باید دست به دست هم دهند تا فضای مناسبی برای رشد ادبیات و فرهنگ به وجود بیاید و نویسندگان بتوانند در آرامش به کار خود بپردازند، چرا که ادبیات و فرهنگ از سیاست و اقتصاد جدا نیست. اما این همکاری نباید به گونهای باشد که سیاست بر فضای فرهنگی و ادبی کشور سایه بیندازد و خلاقیت و نوآوری کم شود.
وی افزود: افراط و تفریط در هر امری نادرست است، نهادهای دولتی میتوانند بر فضای ادبی و فرهنگی کشور نظارت داشته باشند، اما وظیفه اصلی را به عهده اهالی فرهنگ و هنر بسپارند. اهالی فرهنگ هم باید خوشفکر، فرهنگی و مومن باشند، افرادی که به عمق توجه داشته باشند و صرفا برای مادیات کار نکنند.
نادری ادبیات را تجلی ذات و اندیشه انسان خواند و عنوان کرد: بهتر است از ظواهر و تجملات کم کنیم و به عمل بپردازیم، اگر این همایش بتواند بدون حواشی و هزینههای کلان قدمی در جهت رشد ادبیات بردارد، موفق است؛ ادبیات تجلی روح و ذات و اندیشه انسان است و نباید آن را با مادیات درآمیخت و از آن برای پیشبرد اهداف مادی دیگر استفاده کرد.
وی یکی از آسیبهای امروز داستان کوتاه کشور را ضعف مباحث تئوری و نظری دانست و گفت: این روزها آثاری که با رویکرد علمی به داستان کوتاه نگاه کنند و مباحث تئوری و نظری را بازگو کنند بسیار کم هستند، این همایش میتواند راه را برای تالیف و ترجمه این گونه آثار باز کند و جریانی نو در ادبیات داستانی به خصوص داستان کوتاه به وجود بیاورد.
اولين «همايش داستان كوتاه ايران»، 25 بهمن سال جاري برگزار خواهد شد.
یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۰
نظر شما