دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۶
انتشار كتابي براي ارتقاي دانش معلمان قرآن

مطالعه كتاب «كاربرد مهارت‌هاي تدريس و روان‌شناسي در آموزش قرآن» سطح دانش معلمان و مدرسان قرآن كريم را ارتقا مي‌دهد و زمينه‌هاي افزايش مهارت‌هاي تدريس و روان‌شناسي پرورشي آن‌ها را نيز فراهم مي‌كند.-

داوود تك فلاح، مولف كتاب «كاربرد مهارت‌هاي تدريس و روان‌شناسي در آموزش قرآن» در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: يكي از مراكزي كه از ابتداي انقلاب اسلامي و از سال 1361 تاكنون در حوزه نشر فرهنگ و علوم قرآني فعاليت‌هاي وسيعي در سطح كشور داشته، دارالقرآن كريم سازمان تبليغات اسلامي بوده است كه از ابتداي سال 1381 با تغيير ساختار تشكيلاتي اين مجموعه و تبديل آن به «سازمان دارالقرآن كريم» فعاليت‌هاي آن در حوزه‌هاي گوناگون به ويژه در ارايه آموزه‌هاي قرآني بيش از پيش گسترش يافته است.

وي ادامه داد: با توجه به برگزاري دوره‌هاي تربيت معلم و مدرس قرآن كريم توسط سازمان دارالقرآن كريم و همچنين دارالقرآن كريم ادارات كل تبليغات اسلامي استان‌ها در ربع قرن اخير و با توجه به رشد علمي و تخصصي اين دوره‌ها، اين سازمان كوشيده است تا با تاليف و چاپ كتاب‌هاي تخصصي مورد نياز، بر انسجام و هماهنگي محتواي آموزشي، از طريق تكميل منابع آموزشي دروس تخصصي اقدام كند. بنابراين، با توجه به نياز مبرم دوره‌هاي مذكور به كتاب مرجع براي آموزش مهارت‌هاي تدريس و روان‌شناسي پرورشي به معلمان قرآن كريم، كتاب «كاربرد مهارت‌هاي تدريس و روان‌شناسي در آموزش قرآن» تاليف و چاپ شد. 

معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن كريم با بيان اين‌كه معلم با مطالعه روان‌شناسي پرورشي و فراگيري فنون تدريس مي‌تواند مديريت چرخه آموزشي را در دست بگيرد و با بهره‌گيري از فنون و مهارت‌هاي تدريس، شاگردان را در رسيدن سريع و صحيح به اهداف آموزشي كمك كند، افزود: افزايش كيفيت و ثمربخشي خدمات مديران و معلمان قرآن براي بهبود فرآيند جذب و آموزش قرآن آموزان به حرفه‌اي شدن آن‌ها بستگي دارد و مدير و معلم حرفه‌اي كسي است كه با آشنايي كامل به كار خود براي رشد و شكوفايي استعدادهاي فطري متعلمان به اصول علمي و مهارت‌هاي علمي يك تدريس مناسب مجهز باشد.

وي با بيان اين‌كه «عشق به تعليم ايجاب مي‌كند تا بياموزيم كه چگونه بياموزيم» عنوان كرد: نقش معلم در ميان اضلاع سه‌گانه چرخه آموزش(معلم، مخاطب و محتوا) از اهميت محوري برخوردار است و بدون آن، اين چرخه هيچگاه شكل نخواهد گرفت. بنابراين، براي آشنا كردن معلمان قرآن كريم به مهارت‌هاي تدريس و روانشناسي پرورشي و تسهيل دسترسي آن‌ها به مطالبي كه بايد در اين حوزه بدانند، كتاب «كاربرد مهارت‌هاي تدريس و روان‌شناسي در آموزش قرآن» با اتكا به مطالعات علمي و تجربيات سه دهه آموزش قرآن در رشته‌ها و سطوح مختلف و استفاده از كتاب‌هاي مرجع فنون آموزشي و روانشناسي به رشته تحرير درآمده است.

مولف كتاب «كاربرد مهارت‌هاي تدريس و روان‌شناسي در آموزش قرآن» افزود: مخاطبان در اين كتاب با ويژگي‌هاي معلم، مباني تعليم و تربيت، اهداف آموزشي، ويژگي‌هاي ورودي يادگيرندگان، محتوا، روش‌ها و وسايل آموزشي، الگوي تدريس، طرح درس، روش‌ها و فنون تدريس، مهارت‌هاي آموزشي و كلاس‌داري، روانشناسي پرورشي در تدريس و اصول مهم تدريس از ديدگاه روانشناسي پرورشي آشنا مي‌شوند.

چاپ نخست كتاب «كاربرد مهارت‌هاي تدريس و روان‌شناسي در آموزش قرآن» اثر داوود تك فلاح با شمارگان 5000 نسخه، 182 صفحه و به بهاي 27 هزار ريال از سوي انتشارات تلاوت با همكاري انتشارات كاتبان وحي به تازگي منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط