حجتالاسلام عليرضا قائمينيا انتقاداتش را به فلاسفه دين غربي درباره گوهر دين در كتاب «دين و تجربه ديني» مكتوب كرد. به باور او، تجربه ديني را نميتوان به عنوان گوهر دين تلقي كرد.-
وي كتابش را جستاري در حوزه فلسفه دين و كلام جديد دانست و گفت: تلقي تجربه ديني به عنوان گوهر دين، مساله اصلي در اين حوزه قلمداد ميشود كه من در اين اثر نظرياتي را كه در اين باره مطرح شدهاند، به نقد كشيدهام.
قائمينيا ادامه داد: مبحث تجربه ديني با انديشه مسلمانان بيگانه نيست و اين موضوع از زمان اقبال لاهوري مطرح شده است و برخي از روشنفكران پيش از انقلاب اسلامي نيز به آن دامن زدهاند و نميتوان آن را مبحثي مخصوص غربيان دانست. امور ديني مانند شهود و مكاشفه در اسلام را ميتوان در ذيل تجربه ديني قلمداد كرد.
وي درباره گوهر دين توضيح داد: من در اين اثر بيشتر از نگرش انتقادي به موضوع نگاه كردم و چندان به مقصودم درباره گوهر ديني نپرداختم. به عقيده من، گوهر دين مجموعهاي از امور است كه تجربه ديني يكي از اجزاي آن محسوب ميشود.
به گفته قائمينيا، كتاب «دين و تجربه ديني» از سوي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي منتشر ميشود.
نظر شما