شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
جايگاه تاريخ انقلاب در رشته‌هاي دانشگاهي بازبيني شود

رحيم نيكبخت، پژوهشگر تاريخ انقلاب، با ابراز رضايت از بعضي مراكز دانشگاهي كه به تازگي براي تاريخ انقلاب، واحد درسي تعريف كرده‌اند گفت: ما با چند دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد در گرايش تاريخ انقلاب به جايي نمي‌رسيم. بايد جايگاه انقلاب اسلامي در كتاب‌ها و منابع علوم انساني مورد بازبيني اساسي قرار گيرد./

نيكبخت در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: ما براي بررسي و تحليل تاريخ انقلاب اسلامي، قبل از هر چيزي بايد به ماهيت آن توجه كنيم. انقلاب اسلامي يك انقلاب فرهنگي است كه تاكنون از اين زاويه غافل بوده‌ايم. 

وي ادامه داد:‌ اين انقلاب فرهنگي از سال 1341 آغاز و سرانجام پس از حدود پانزده سال در سال‌هاي 56 و 57 علني شد و در راهپيمايي‌ها و تظاهرات‌ها نمود پيدا كرد. گرچه براندازي حكومت پهلوي، مدنظر انقلاب اسلامي قرار داشت، اما فقط فروپاشي آن مورد نظر امام‌خميني (ره) نبود. 

نويسنده كتاب « زندگی و مبارزات آیت‌الله شهید دکتر مفتح» امام‌خميني(ره) را منادي احياي فرهنگ اسلامي و مصلح فرهنگ ديني در جامعه ايران دانست و تاكيد كرد: بايد در دهه فجر و با توجه به گذشت سي‌وسه سال از پيروزي انقلاب اسلامي، خلاءهاي بررسي تاريخ انقلاب مورد توجه پژوهشگران قرار گيرند. 

رحيم نيكبخت در ادامه، با انتقاد از وضعيت آثار تدويني درباره تاثير بي‌نظير امام‌خميني(ره) در روند انقلاب اسلامي، تصريح كرد: به نظر مي‌رسد كه درباره ايشان كم كاري كرده‌ايم. به ويژه كاستي‌هاي زيادي در حوزه آثار مربوط به امام(ره) براي نسل جديد دانش‌آموز و دانشجو وجود دارند. 

وي افزود: تاكنون نتوانسته‌ايم كتاب مناسبي درباره امام‌خميني(ره) و مبارزات ايشان بنويسيم. البته اين حرف به معناي ناديده گرفتن تلاش‌ها و زحمات پژوهشگران نيست اما با وضعيت مطلوب ‌فاصله داريم. 

اين پژوهشگر تاريخ انقلاب در پاسخ به سوال خبرنگار ايبنا درباره جايگاه تاريخ انقلاب اسلامي در دانشگاه‌ها، گفت: متاسفانه نظام آموزشي ما متناسب با انقلاب و اهداف آن دگرگون نشد. به همين دليل ما با اين مشكل روبرو ييم كه انقلاب اسلامي در برخي از مجامع دانشگاهي، جزو تاريخ محسوب نمي‌شود. 

نيكبخت دراين باره توضيح داد: برخي معتقدند كه بايد 100 سال از واقعه‌اي بگذرد تا آن را مورد تجزيه و تحليل قرار دهند. اين يكي از خلاءهاي اصلي ما در حوزه دانشگاه‌هاست. اگر قرار باشد كه دانشگاه‌ها درباره انقلاب اسلامي، در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا فعاليت‌هاي پژوهشي و تحليلي نداشته باشند، ما از چه كسي بايد توقع داشته باشيم؟ 

وي با ابراز رضايت از بعضي مراكز دانشگاهي كه به تازگي براي تاريخ انقلاب، واحد درسي تعريف كرده‌اند، تاكيد كرد: ما با چند دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد در گرايش تاريخ انقلاب به جايي نمي‌رسيم. بايد جايگاه انقلاب اسلامي در كتاب‌ها و منابع علوم انساني مورد بازبيني اساسي قرار گيرد. 

رحيم نيكبخت در پايان يادآور شد: اميدوارم كه در آينده، شاهد ايجاد گرايش تاريخ انقلاب اسلامي در تمامي دانشكده‌هاي علوم انساني باشيم تا در طول 10 سال آينده، حركت شتاب‌زايي در تاريخ‌نگاري انقلاب اسلامي ايجاد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط