مصطفي زارعان در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: با وجود ضرورتي كه اصول روانشناسي در حفظ قرآن كريم دارد، متاسفانه در ميان كتابهاي موجود در بازار، كتابي را نيافتم كه اين اصول را با واقعيات حفظ و مرور تلفيق و آنها را براي استفاده حافظان و مربيان قرآن كريم كاربردي كند. بنابراين، تصميم گرفتم كتاب «كاربرد اصول روانشناسي در حفظ قرآن كريم» را به نگارش درآورم.
مولف اين كتاب ادامه داد: شايد مهمترين عاملي كه باعث شد در اين حوزه وارد شوم، آسيبهايي بودند كه در سالهاي گذشته به جامعه حافظان قرآن و خانواده آنها وارد شدند؛ هم آسيبهاي روحي و رواني و هم مشكلات تخصصي ناشي از بياطلاعي آنها از قواعد و اصولي كه در اين راه بايد در نظر داشته باشند.
زارعان يادآور شد: هدف اصلي كتاب «كاربرد اصول روانشناسي در حفظ قرآن كريم» پاسخگويي به بخشي از نيازها و سوالهايي است كه يك حافظ قرآن كريم، مربي و... ممكن است در حوزه حفظ و مرور قرآن كريم به عنوان يك تخصص و حرفه، با آنها مواجه باشند. در اين راستا، كوشيدم مطالب و مباحث موجود را در شش فصل كلي ارايه دهم و در هر فصل، موضوعات و مباحث مرتبط با عنوان اصلي، مطرح و راهكارهاي روانشناختي متناسب با هر مساله تبيين و توصيف شوند.
وي عنوان كرد: مخاطبان در فصل نخست با مهمترين و اساسيترين چالشها در حوزه حفظ و مرور قرآن كريم، يعني انگيزه و كاربرد مياني انگيزشي در حفظ قرآن كريم آشنا ميشوند. با توجه به اينكه بيشتر صدماتي كه به حفاظ قرآن كريم در طول دوره حفظ وارد ميشوند، از ناحيه انگيزه است، كوشيدم در اين فصل، راهكارهاي مناسب ويژه سنين مختلف و سطوح متفاوت را ارايه كنم.
مولف «كاربرد اصول روانشناسي در حفظ قرآن كريم» با اشاره به اينكه در فصلهاي دوم و سوم به مباحث كليدي روانشناسي يادگيري شامل اصول كلي يادگيري و روشهاي تشويق و تنبيه پرداختهام، گفت: از آنجا كه حفظ و مرور، فرايندي طولاني و پيچيده محسوب ميشود و ممكن است «كودك» يا «حافظ» قرآن كريم در اين مسير دچار خطاها و كجرويهايي شود، آشنايي با شيوههاي تشويق رفتار مطلوب و تنبيه رفتارهاي نامطلوب براي مربيان و والدين ضروري است و آنها را در دستيابي به هدفشان كمك خواهد كرد.
زارعان عنوان كرد: مخاطبان در فصل چهارم به تفصيل با حافظه، فراموشي و فرايندهاي آن آشنا ميشوند. با توجه به اينكه حفظ قرآن با قواعد و مكانيزمهاي روانشناسي حافظه قابل تبيين و توجيه است، در اين فصل موضوعات مطرح در روانشناسي حافظه و كاربرد آنها را در حفظ و مرورقرآن كريم بيان كردهام. همچنين در پايان فصل، به روشهايي اشاره شده است كه پيروي از آنها باعث تقويت حافظه، پيشگيري از فراموشي آيات و افزايش كيفيت حفظ و مرور خواهند شد.
وي بيان كرد: عواملي كه در فصل پنجم با عنوان «تفاوتهاي فردي» از آنها ياد شده است مانند هوش، شخصيت و خانواده، هر يك تاثير محسوسي در پيشرفت حافظان دارند و از جمله مسايلياند كه نقش اساسيتري در موفقيت حفاظ ايفا ميكنند.
مولف كتاب «كاربرد اصول روانشناسي در حفظ قرآن كريم» در پايان گفت: در فصل ششم نيز به معرفي و تشريح مجموعهاي از مهارتها پرداختهام كه در ارتقاي كيفيت حفظ و مرور قرآن كريم سهم قابل توجهي دارند مانند توجه و تمركز، استرس و اضطراب، برنامهريزي و مديريت زمان. اميدوارم با برطرف شدن اين موانع و اتخاذ سياستها و برنامههاي صحيح، شاهد پيشرفت و گسترش روزافزون حفظ قرآن در كشور باشيم.
چاپ نخست كتاب «كاربرد اصول روانشناسي در حفظ قرآن كريم» اثر مصطفي زارعان با شمارگان 3000 نسخه، 175 صفحه و به بهاي 25 هزار ريال به تازگي از سوي انشارات تلاوت(وابسته به سازمان دارالقرآن كريم) منتشر و راهي بازار نشر شده است.
یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۰
نظرات