دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۴
حسن‌زاده: نگاه نامتعارف به جنگ از ويژگی‌های «هستی» است

فرهاد حسن‌زاده، نويسنده‌ رمان نوجوانانه «هستي» نگاه نامتعارف به جنگ و فاصله گرفتن از كليشه‌ها و روايت‌هاي معمول را از ويژگي‌هاي اين كتاب برشمرد و اظهار كرد كه اين رمان چند لايه، براي مخاطب عام نيز جذاب است.-

نامزد جشنواره‌ شهيد غني‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره ويژگي‌هاي رمان «هستي» گفت: قهرمان اصلي اين رمان شخصيت خاصي دارد كه تا كنون در ادبيات نوجوان ما كمتر به آن پرداخته شده و شايد بتوان گفت اصلاً به آن پرداخته نشده است. به خاطر همين شخصيتِ متمايز است كه دختران نوجوان از اين كتاب به خوبي استقبال كرده‌اند و به گفته ناشر، چاپ دوم آن به‌زودي منتشر مي‌شود. 

حسن‌زاده ادامه داد: نگاه نامتعارف به جنگ، فاصله گرفتن از كليشه‌ها و روايت‌هاي معمول نيز از ديگر ويژگي‌هاي اين كتاب به‌شمار مي‌رود. 

نويسنده رمان «هستي» درباره واكنش مخاطبان به اين رمان اظهار كرد: بيشتر خواننده‌هاي نوجوان از «هستي» خوششان آمده است اما بعضي‌ها انتقاداتي هم به اين اثر داشتند؛ به عنوان مثال موتورسواري هستي برايشان عجيب بود و آن‌را به سختي باور مي‌كردند. البته اين انتقاد توجيهي دارد كه شايد براي هم‌نسلان من قابل قبول باشد و آن اين است كه دختران 12 ساله سي سال پيش از نظر جثه و سطح فكر با دختران نوجوان امروز تفاوت‌هاي زيادي داشتند و حتي برخي از آن‌ها توانايي ازدواج و اداره يك زندگي را داشتند. 

حسن‌زاده با تاييد مناسب بودن «هستي» براي مخاطب عام در اين‌باره توضيح داد: من هميشه تلاش مي‌كنم اثرم چند لايه باشد، خصوصاً وقتي كتابي براي مخاطب نوجوان مي‌نويسم؛ به اين خاطر كتاب براي مخاطب نوجوان جذاب است و مخاطب بزرگسال هم از آن لذت مي‌برد. در زمان نوشتن، هدفم نوجوان امروز است اما گاه به اين فكر مي‌كنم كه نبايد كار را محدود كرد؛ اين شيوه در كتاب‌هاي «عقرب‌هاي كشتي بمبك» و «‌مهمان مهتاب» هم صدق مي‌كند و به همين دليل اين دو كتاب هم براي مخاطب عام خواندني‌اند. 

نويسنده «قصه‌هاي كوتي كوتي» درباره كند بودن شروع داستان و كم حادثه بودن اين بخش از اثرش گفت:‌ بعضي‌ها اين انتقاد را به اثر داشته‌اند و حتي بعضي از مخاطبان نوجوانان نيز شروع داستان را كند توصيف كرده‌اند اما من به عنوان نويسنده از اين آرامش و سكون هدفي را دنبال مي‌كردم و كم‌حادثه بودن شروع كتاب را در خدمت محتواي آن مي‌دانم. 

او افزود: اين كم‌تحركي لازم است تا آن ضربه نهايي يعني جنگ و مهاجرت بيشتر جلب توجه كند. در حقيقت شروعي اين‌چنيني به صورت تعمدي از سوي من ترتيب داده شده است. 

درگيري «هستي» با هويت دخترانه‌اش و تلاش براي اثبات توانايي‌هاي خود با استفاده از رفتارهاي پسرانه يكي ديگر از انتقاداتي است كه برخي از منتقدان به رمان حسن‌زاده وارد دانسته‌اند. اين نويسنده در دفاع از اين ويژگي شخصيتي قهرمان داستانش اظهار كرد: من به نتيجه كار فكر مي‌كنم و معتقدم اگر صحنه‌اي در داستان بدآموزي دارد، خواننده با دنبال كردن ماجرا و نتيجه‌ نهايي داستان در جهت مثبتي حركت مي‌كند. 

وي ادامه داد: خواننده داستان من در نهايت به اين نتيجه مي‌رسد كه هر انسان قابليت‌هايي دارد كه با آن ارزش‌گذاري مي‌شود و خصوصيت‌هايي كه گاه از نظر ديگران پست و پايين در نظر گرفته مي‌شود، با محك خوردن در زندگي ارزش مي‌يابند. 

نويسنده «هندوانه به شرط عشق» درباره پايان‌بندي داستان و احتمال تاثير منفي عملكردهاي «هستي» هم‌چون موتورسواري بر خواننده‌ نوجوان توضيح داد: بايد به نتيجه فكر كرد؛ به عنوان مثال توصيف يك انسان مست در يك داستان به معناي تاييد عمل او نيست بلكه پايان ناخوشايند چنين شخصيتي خواننده را نسبت به آسيب‌هاي مستي آگاه مي‌كند. 

او اضافه كرد: هستي نيز تلاش مي‌كند با در پيش گرفتن رفتارهايي پسرانه خود را به صحنه جنگ برساند اما وقتي به قلب جنگ مي‌رسد مي‌فهمد كه اشتباه كرده است و راه جديدي را در پيش مي‌گيرد. او در فضاي جنگ با وجهه پرخشونت جنگ آشنا مي‌شود و متوجه مي‌شود كه حتي دايي پر از لطافتش هم در اثر جنگ به انسان ديگري تبديل شده است و تصميم مي‌گيرد به جايي كه زندگي مي‌كند بازگردد و به درس خواندن ادامه دهد. 

آيين پاياني يازدهمين جشنواره كتاب سال شهيد غني‌پور ساعت 16 امروز دوشنبه اول اسفند ماه در «تالار سوره‌» حوزه‌ هنري برگزار مي‌شود. در بخش نوجوان اين دوره از جشنواره‌، هشت اثر از ميان 107 اثر داوري شده به مرحله‌ نهايي راه يافتند و پنج اثر «هستي»، «دختري با روبان سفيد»، «من و درخت پنير»، «حتي يك دقيقه كافي‌ است» و «عاشقانه‌هاي يونس در شكم ماهي» به عنوان نامزدهاي دريافت جايزه معرفي شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها