نيما غلامي، دبير اتحاديه انجمن علمي دانشجويي كتابداري و اطلاعرساني ايران(ادكا) با ارايه گزارشي از عملكرد سال 90 اين اتحاديه، به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: رسالت اصلي اتحاديه ادكا بر اساس اساسنامه اين است كه نيازهاي دانشجويان كتابداري كشور را تأمين كند و سعي در همگرايي و همافزايي توان دانشجويان داشته باشد تا سطح رشته كتابداري اعتلا يابد.
وي اضافه كرد: اگر از اين هدف دورمانديم به اين دليل است كه در اين حوزه خيلي خوب عمل نكرديم؛ به همين دليل براي رفع اين ضعف دو كميته «مستندسازي» و «هماهنگي انجمنها» را به كميتههاي ادكا اضافه كرديم.
غلامي در تشريح وظايف اين دو كميته جديد گفت: كميته مستندسازي وظيفه مستندكردن تجربيات اعضاي هيات مديره دورههاي پيشين ادكا را بر عهده دارد و اين تجربيات را مكتوب و منظم ميكند. كميته هماهنگي انجمنها نيز وظيفه هماهنگي ميان تمامي انجمنهاي كشور را برعهده دارد.
وي افزود: كميته هماهنگي دو جلسه را با دبيران انجمنهاي علمي دانشجويي دانشگاههاي شهر اصفهان و تهران برگزار كرده است. در جلسه اخير اين كميته با دبيران انجمنهاي علمي ـ دانشجويي تهران سعي شده تا برنامههاي ادكا براي همه اطلاعرساني شود و از سوي ديگر تعامل ما با اين انجمنها بيشتر و از اين منظر مشكلات برطرف شوند.
اين كارشناس ارشد كتابداري اضافه كرد: با برگزاري اين جلسات، تمامي اقدام هاي انجمنها در كشور هماهنگ ميشوند و در سال آينده نيز در ارديبهشت ماه تمامي دبيران انجمنهاي علمي دانشجويي كشور در اصفهان گرد هم مي آيند تا اين ارتباط به صورت قويتري شكل گيرد.
غلامي افزود: هدف ما از برگزاري اين جلسات همراهي با ساير انجمنهاست و نه نظارت بر آنها. چون معتقديم كه كلمه نظارت بار منفي دارد در حالي كه ما تنها ميخواهيم با انجمنهاي علمي دانشجويي سراسر كشور تعامل داشته باشيم.
وي در پاسخ به اين سوال كه براي جلوگيري از موازي كاري با انجمنهاي علمي دانشجويي در سراسر كشور و نيز انجمن كتابداري و اطلاعرساني ايران چه راهكاري ارايه شده اند؟ گفت: من معتقدم كارهايي كه قبلاً در ادكا صورت ميگرفتند شبيه فعاليتهاي يك انجمن علمي دانشجويي در دانشگاه اما كمي قويتر بودند.
وي افزود: ما براي ارتباط بهتر با انجمن كتابداري، پست نايب دبير را به ادكا اضافه كرديم كه وظيفه اصلي اين فرد شركت در جلسات انجمنهاي مرتبط با ادكاست و سعي داريم تا با همفكري يكديگر مسايل و مشكلات را پوشش دهيم.
وي افزود: موازي كاري با انجمن كتابداري توسط حضور نايب دبير ادكا در انجمن كتابداري و اطلاع رساني برطرف ميشود. تفاوت ما با انجمن كتابداري در جامعه هدف و مخاطبان است و در ساير مسايل اشتراك داريم.
وي تصريح كرد: ما ميخواهيم كه در ميان دانشجويان پويايي ايجاد و به نوعي دانشجويان كتابداري را به گونهاي تقويت كنيم كه اين دانشجويان در نهايت بتوانند مخاطب انجمن كتابداري و اطلاعرساني ايران شوند؛ به عبارت ديگر بچههايي كه بزرگ ميشوند عضو انجمن كتابداري شوند. بنابراين ما ميخواهيم با برگزاري جلسات و همايشها دانشجويان را به جلسات انجمن كتابداري هم هدايت كنيم.
اين كارشناس ارشد كتابداري اضافه كرد: همچنين در جلسات انجمن كتابداري و اطلاعرساني بخشي به فعاليتهاي ادكا اختصاص خواهد داشت تا از اين طريق تعداد مخاطبان انجمن كتابداري هم افزايش پيدا كند.
غلامي در بخش ديگري از اين گفتوگو در پاسخ به اين سوال كه چه تعاملاتي با وزارت علوم داريد؟ گفت: ادكا تنها اتحاديه حوزه علوم انساني در كشور است. در رشتههاي فني تعداد اتحاديهها بسيار زيادند اما ادكا 6 سال است بدون وقفه كار كرده و تنها اتحاديه علوم انساني است كه به صورت متمركز در كل كشور كار ميكند كه اين نشان دهنده پويايي دانشجويان كتابداري در سطح كشور است.
وي ادامه داد: تعامل ما با وزارت علوم خوب است اما اتحاديهها ساختارهاي خاصي دارند. از طرف وزارت علوم بودجه محدودي براي ادكا در نظر گرفته شده كه تا حدي موجب محدوديت كار ما ميشود.
غلامي افزود: نزديك به چهار هزار انجمن علمي در كشور وجود دارند كه وزارت علوم نيز تا حدي اين انجمنها را حمايت ميكند. اكنون وزارت علوم در برگزاري انتخابات اتحاديه ادكا و نيز برگزاري برنامهها نظارت دارد.
وي تصريح كرد: وزارت علوم ميخواهد كه اتحاديهها مستقل باشند بنابراين ما تا حد زيادي مستقليم و براي جبران كمبود مالي از كمكهاي حاميان مالي چون خانه كتاب، ناشران رشته كتابداري و ... استفاده ميكنيم.
غلامي تاكيد كرد: در صدديم تا براي ادكا بسترهايي را ايجاد كنيم كه بتوانيم براي آن درآمدزايي كنيم، چون يكي از دغدغههاي دانشجويان درآمد مالي است كه اميدواريم بتوانيم راهكارهايي را براي اين موضوع ارايه كنيم.
چهارشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
نظر شما