كارشناس آموزش و پرورش خواستار بازگشت كتابدار به كتابخانههاي مدارس شد و گفت: وجود كتابدار متخصص در مدارس، زمينه هرچه بيشتر فعالتر شدن محيط آموزش و پرورش را فراهم خواهد كرد./
وي با اشاره به ضرورت بازگشت كتابدار آموزشديده به كتابخانههاي مدارس، ادامه داد: وجود كتابدار متخصص به دليل آشنايي با شيوه چيدن كتابها، به كتابخانه نظم ميبخشد. همچنين چون كتابدار متخصص از تازههاي نشر مطلع است، ميتواند به صورت مستمر كتابخانه را با كتابهاي جديد مجهز كند.
كارشناس آموزش و پرورش افزود: كتابدار آموزشديده ميتواند با بهكارگيري روشهاي ابتكاري و جذاب، دانشآموزان را به حضور مستمر در كتابخانه و مطالعه كتاب ترغيب كند و با معرفي كتابهاي جديد، آنان را در مسير مسائل علمي و پژوهشهاي روز جامعه قرار دهد.
معتمدي فعالتر شدن محيط آموزش و پرورش را مستلزم حضور كتابدار متخصص در مدارس دانست و بيان كرد: از آنجا كه كتابدار متخصص تمام كتابهاي رده سني مخاطبان را ميشناسد، به راحتي ميتواند كتابهاي مورد نياز دانشآموزان و فرهنگيان تمام رشتههاي تحصيلي را جستوجو كند و در اختيار آنان قرار دهد.
وي با اشاره به نقش مهم فضاي فيزيكي كتابخانهها براي ترغيب حضور دانشآموزان در آنها، عنوان كرد: اندازه و نوع چيدمان صندليهاي كتابخانه، مسايل مربوط به نور و تهويه كتابخانه، درجه حرارت لازم براي كتابخانه و استفاده از ابزارهاي مختلف فرهنگي با هدف ايجاد تنوع در محيط كتابخانه، از جمله مواردياند كه كتابدار متخصص و حرفهاي بايد آنها را با هدف جلب رضايت مخاطبان در مدت زماني كه در كتابخانهاند، در نظر بگيرد.
كارشناس آموزش و پرورش در پايان گفت: كتابدار حرفهاي بايد كتابها را به گونهاي در كتابخانه بچيند تا كتابهاي تازه منتشرشده بيشتر در مسير ديد مخاطبان قرار بگيرند. همچنين ميتواند براي جذابيت بيشتر، صفحات جالب برخي از كتابها را باز بگذارد و ديوارهاي كتابخانه را با جملات، شعرها و تصاوير بزرگان و دانشمندان بيارايد.
نظر شما