به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بخشهای مختلف کتاب «علم و روش آن» با عناوینی چون «مشاهده علمی»، «آزمایش و روشهای اکتشاف»، «برخی محدودیتها در قلمرو روش علم»، «تشخیص ارقام با معنا در یک اندازهگیری»، «تحلیل ابعادی»، «کمیتهای اصلی، کمیتهای فرعی و سازههای تبدیل»، «همبستگی علم، فناوری، اقتصاد و جامعه» و «علم و ارزشهای انسانی» از هم متمایز شدهاند.
در بخشی از پیشگفتار این کتاب آمده است: «توجه به زیباییها و عظمت عالم خلقت، ارجگذاری بر تقارنها و هماهنگیهای جهان هستی و نظاممند بودن تمامی عناصر آن، تعهد نسبت به حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی، دقت در مشاهده و ارزیابی شواهد، دوری جستن از خودخواهی و تعصب، شکیبایی و احترام به نظرات دیگران، عادت کردن به کار گروهی و توجه به رشد همهجانبه فردی و اجتماعی از اهداف مهم آموزش علوم است که در این کتاب مورد توجه قرار میگیرند.»
نویسنده در این کتاب با ذکر مثالهای فراوان و همچنین ارایه تمرین و صحنههای کاربردی از فرایندهای روش علم کوشیده در زمینه توسعه فناورانه دانش و استفاده مناسب از آن زمینهای را فراهم کند تا علاقهمندان به علومی چون شیمی، فیزیک، زیستشناسی و زمینشناسی بتوانند با مسایل علمی برخوردی منطقی و ملموس داشته باشند.
«علم و روش آن» اثری است درباره نحوه اندیشیدن دانشمندان و همچنین مهارتهای فرایندی و یا چگونگی ارايه فرضیهها و طرحهای ابتکاری و نویسنده در پایان کتاب پرسشهای و تمرینهایی را مطرح کرده که مخاطب کتاب بتواند از مباحثی که مطالعه کرده یک ارزیابی کلی هم داشته باشد. وی در ادامه پاسخهای تشریحی این آثار را آورده است.
خلخالی، نویسنده این کتاب، در سال 1308 در نجف به دنیا آمد و در رشته برنامهریزی درسی و آموزش علوم تحصیل کرد. او یکی از پیشکسوتان برنامهریزی درسی است و چندین کتاب درسی، کمک درسی و همچنین مقاله پژوهشی در پرونده خود دارد.
از این نویسنده آثاری چون «آسیبشناسی نظام برنامهریزی درسی ایران و راهبردهایی برای اصلاح آن»، «خواص فیزیکی مواد شیمیایی، «شیمی برای زندگی» و «شیمی جامع» منتشر شده است.
«علم و روش آن» اثر مرتضی خلخالی با شمارگان سه هزار نسخه از سوی انتشارات مدرسه منتشر شده است.
یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲
نظر شما