به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، این کتاب از سوي دکتر صدیقه ببران و همکاران او افسون حضرتی و مهران بهروزفغانی ترجمه شده و تلاشی است برای معرفی مبانی و مفاهیم نظری و عملیاتی «سواد رسانهای».
مولف این مجموعه تلاش ميكند با ارايه چشماندازی وسیع و روشن، مخاطبان را در تمیز «دنیای واقعی» از «دنیای رسانهای» راهنمایی کند. با عنایت به ضرورت تبیین مبانی نظری نوین حوزه علوم ارتباطات و رسانه، «کتاب مبانی سواد رسانهای» ترجمهای است از فصول برگزیده کتاب ارزشمند «سواد رسانهای» دکتر جیمز پاتر که ویرایش پنجم آن توسط انتشارات سیج در سال 2010 میلادی انتشار یافته است. این کتاب در 6 فصل، مبانی اساسی سواد رسانهای را بررسی میكند.
در فصل نخست، ضرورت و علل نیاز سواد رسانهای و ضرورت افزایش آن تشریح و تبیین شده است. فصل دوم با بیان تفاوتهای اساسی در مفاهیم حوزه رسانه، به تعریف سواد رسانهای، اهداف، ویژگیها و ابعاد آن میپردازد. در فصل سوم، مدل سواد رسانهای به همراه اجزا و عناصر آن مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
فصل چهارم به تشریح چگونگی نیل به توسعه و رشد سواد رسانهای پرداخته و توسعه مهارتهای سواد رسانهای را همگام با مراحل و ابعاد رشد و تواناییهای طبیعی افراد از کودکی تا بزرگسالی تشریح میکند. در فصل پنجم با هدف تبیین تفاوتهای دنیای واقعی از دنیای رسانهای، به تشریح واقعیت و ابعاد آن و ویژگیهای دنیای رسانهای از دیدگاه مخاطبان و برنامهسازان پرداخته و در نهایت به اهمیت سواد رسانهای پیمیبریم.
با توجه به اینکه کتاب حاضر قرار است به عنوان یک مرجع در اختیار دانشپژوهان حوزه رسانه قرار گیرد، فصل ششم با رویکرد به کارگیری مؤثر مهارتهای سواد رسانهای در حوزه خبر، تدوین شده است.
کتاب «مبانی سواد رسانهای» به كوشش موسسه ندای فرهنگ مشرق زمین منتشر شده است.
چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۷
نظر شما