شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
فلسفه نظام حقوقي زن

ايبنا - خواندن يك صفحه ازيك كتاب را مي توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه اي ازاكسير دانايي، لحظه اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

 و) محدوديت‌ها در آزادي، ناشي از تزاحم با حق غير 

يكي از محدوديت‌ها كه موجب تفاوت در حقوق زن و مرد مي‌شود، مواردي است كه حق زن با ديگري در تزاحم قرار گيرد. نمونه بارز اين امر را در قواعد حاكم بر خانواده مي‌توان جستجو كرد. در خانواده گاه ميان حق شوهر و حق يا تكليف زن تزاحم برقرار مي‌شود. در چنين مواردي ضوابط تقدم يك حكم بر حكم ديگر مطرح مي‌شود؛ براي مثال، روزه مستحبي در صورت تزاحم با حق شوهر براي زن حرام است. در اينجا حق شوهر با يك حكم استحبابي در تزاحم است و حق‌الناس و حق‌الله كه جنبه استحبابي دارد، مقدم مي‌شود؛ اما اگر روزه واجب باشد، روزه مقدم و نهي شوهر از گرفتن روزه بي‌اثر مي‌گردد؛ همچنين مي‌توان به آزادي خروج زن از منزل اشاره نمود كه در صورت تزاحم با حق استمتاع مرد محدود مي‌گردد. نمونه ديگري كه فقيهان به تفصيل درباره آن پاسخ گفته‌اند، زماني است كه زن در قرارداد اجاره اجير ديگري شود. بسته به اينكه چنين قراردادي پيش از ازدواج يا پس از ازدواج باشد، صورت‌هاي مختلفي پيدا مي‌كند كه يافتن حكم هر صورت بستگي به رفع تزاحم ميان آزادي زن و حق مرد دارد، همچنين توجه به اين نكته حايز اهميت است. در موردي كه زن پيش از ازدواج اجير ديگري شود، براي موجر نسبت به اجير حقي به وجود مي‌آيد. هنگامي كه زن ازدواج نمايد، ميان حق موجر و حق شوهر تزاحم پيدا مي‌شود.
نمونه ديگري كه فقها به تفصيل درباره‌ آن سخن گفته‌اند، جايي است كه زن براي شيردادن كودك ديگر خود را اجير كند. در اين صورت، اگر چه يك مسئله موردي بوده است، اما مباحث تفصيلي فراواني در چگونگي جمع دو حق مطرح است.» 

صفحات 251 و 252 فلسفه نظام حقوق زن/ محمود حكمت‌نيا/ سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي/ سال 1390/ 496 صفحه/ 7500 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها