به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اين کتاب در 172 صفحه و در شش گفتار است.
حسن بشیر که از جمله چهرههای شناخته شده در حوزه علوم ارتباطات و روابط عمومی است در مقدمه کوتاه خود بر این کتاب آورده است: «روابط عمومی، حوزهای است که میتواند در ارتباطات عمومی جامعه، تحولات گستردهای ایجاد كند. این حوزه همچون اصل ارتباطات، همزمان با تولد انسان متولد شده است و انسان اولیه نیز همچون نسلهای بعدی نیازمند نوعی از روابط عمومی برای انتقال افکار، تجربیات، دستورات و موارد مشابه بوده است که در طول تاریخ نمونههای آن را میتوان در سنگ نوشتهها، نوشتههای چاپی و هم اکنون متون کاغذی یا دیجیتالی مشاهده كرد.
اما روابط عمومی به عنوان یک رویکرد علمی، محصول گسترش ارتباطات نوین در قرن بیستم است که نتیجه تحول اساسی در حوزه فناوری در عرصه ارتباطات و از جمله روابط عمومی است. نیاز سازمانهای مختلف، دولتی و غیردولتی، به بهینهسازی روابط خود با مشتریان و مصرفکنندگان و بالاخره علاقهمندان یا طرفداران و شهروندان باعث شد که تجدیدنظر در شیوههای ارتباطی میان سازمان و جامعه صورت گیرد و منجر به طراحی ساختارهای جدید و مدرن در حوزه روابط عمومی شود.
جهان مجازی جهشی اساسی در شیوههای ارتباطی ایجاد کرد و سازمانهای روابط عمومی از این فرصت پیش آمده بیشترین استفاده را كردند. در این جهان مجازی، نه تنها شیوه بازنمایی از نوعی مجاز برخوردار شد، بلکه تصویرسازی بهگونه ای طراحی شد که میتوانست مشتریان، شهروندان و علاقهمندان را بیش از پیش به کالا و تولیدات مختلف سازمان مجذوب سازد.»
این کتاب، مجموعهای از مقالات ارایه شده در همایشهای بینالمللی روابط عمومی در ایران است که در چند سال اخیر توسط نگارنده نوشته و مطرح شده است.
دومین گفتار این مجموعه تحت عنوان «روابط عمومی الکترونیک و نظامهای اطلاعرسانی» درباره نظامهای اطلاعرسانی در حوزه روابط عمومی الکترونیک است. روابط عمومیها در حقیقت یک رسانه عمومی هستند که نه تنها تولیدکننده پیام، بلکه توزیعکننده آن نیز هستند. به عبارت دیگر بر خلاف بسیاری از رسانههای دیگر، روابط عمومی نظامی از اطلاعرسانی است که همزمان نظام پیچیده تولید پیام با نظام توزیع آن را با استفاده از نظامهای دیگر رسانهای پیوند داده و ساختار کاملی از نظام اطلاعرسانی را ایجاد کرده است که میتواند همه مراحل مربوط به «صنعت پیام سازی» از آغاز تا پایان را طی کند.
سومین گفتار این مجموعه تحت عنوان «ارتباط تصویری: تحول پیامها و برداشتها در روابط عمومی 2» تحول پیامها در شیوههای تصویری ارتباط را تشریح میکند.
در این زمینه باید تأکید کرد که روابط عمومی مدرن از مرزهای سازمان، نوشتار، گفتار و بالاخره تبلیغات به شیوه سنتی عبور کرده است. عامل اساسی این تحول مهم، فضای مجازی و ابزار عملیاتی آن یعنی اینترنت است که فضای ارتباطی در سطوح مختلف فردی، اجتماعی، محلی و جهانی را به شدت متحول ساخته است.
چهارمین گفتار تحت عنوان «ارتباطات عمومی همگرا: مدلی برای مدیریت نوآورانه روابط عمومی الکترونیک سازمان، شهر و شهروندان» تلاش کرده است مدلی نو در روابط عمومی سازمان، شهر و شهروندان با استفاده از ارتباطات عمومی همگرا ارایه دهد.
عنوان پنجمین گفتار این مجموعه، «نقش هنر خلاقیت و تصمیمگیری در توسعه روابط عمومی انسانی» است که نقش هنر خلاقیت و تصمیمگیری در توسعه روابط عمومی انسانی را مورد بررسی و ارزیابی قرار میدهد.
ششمین گفتار که آخرین مقاله در این مجموعه است، با عنوان «درآمدی بر کاربرد نشانهشناسی در تحلیل پیامهای تبلیغاتی؛ مطالعه موردی: آگهیهای مطبوعاتی» نمونهای از مطالعات موردی در مورد آگهیهای مطبوعاتی که معمولاً توسط سازمانهای روابط عمومی به رسانه داده میشوند را مورد تحلیل نشانهشناسی قرار داده است.
کتاب «شش گفتار روابط عمومی نوین» تالیف حسن بشیر از سوی انتشارات کارگزار روابط عمومی در 172 صفحه، شش گفتار و با بهاي هفت هزار تومان به بازار کتاب عرضه شده است.
سهشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۳
نظر شما