سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۳
سابقه اهل قلم مورد نظر در دسترس نيست!

در حالي كه اهل قلم در استان خراسان جنوبي اشتياق فراواني به استفاده از مزاياي بيمه دارند، وجود برخي مشكلات مانع از بهره‌مند شدن تمامي آن‌ها از بيمه شده است.-

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)– یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت در سال‌های اخیر برای اهالی قلم ،بیمه عادی و تکمیلی اين قشر بوده است که تا حدودی توانسته مشکلاتی را که اهل قلم در سال‌های پیش گرفتار آن بودند، برطرف کند اما بی‌توجهی خود اهالی قلم نسبت به جمع‌آوری سوابق خود و وجود قوانین سخت از طرف بیمه‌کنندگان موجب شده که با وجود اجرای این طرح هنوز قشر عظیمی در سطح کشور و به‌ويژه خراسان جنوبی نتوانند از مزایای این بیمه استفاده کنند. 

در اين گزارش روند اجرا و مشکلات بيمه اهل قلم در استان خراسان جنوبي بررسی شده است.
 
كمبود سابقه، مهم‌ترین مشکل بیمه اهل قلم
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان جنوبی كمبود سابقه و بی‌توجهی اهل قلم به جمع‌آوری سوابق خود را مهم‌ترین مشکل بیمه اهل قلم اين استان عنوان کرد.
 
محمد مطهری‌فر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار كرد: به دلیل نوپا بودن خراسان جنوبی و همچنین نبود مرکزی برای جمع‌آوری سوابق اهل قلم در گذشته، بیشتر اهل قلم استان نمی‌توانند از مزایایی بیمه عادی و تکمیلی بهره‌مند شوند.
 
وی افزود: اكنون 62 نویسنده و روزنامه‌نگار، 73 هنرمند و 63 فعال قرآنی در استان از مزایایی بیمه اهل قلم استفاده می کنند، در حالی که تنها در عرصه هنری استان 700 هنرمند مشغول فعالیتند ولی به دلیل نداشتن سابقه کافی یا نبود سند سابقه، نمی‌توانند از مزایای این بیمه استفاده کنند. 

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان جنوبی با بیان این که اكنون 200 نفر متقاضی بیمه اهل قلم در استان شده‌اند، گفت: تنها 185 نفر از متقاضیان بیمه شده‌اند و تصمیم گیرنده نهایی درباره بیمه اهالی قلم، تهران است و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي هر استان تنها مدارک متقاضیان را به تهران ارسال می‌کند. 

مطهری‌فرد یادآورشد: این بیمه، بخش عظیمی از خسارت و مشکلات اهالی قلم را در استان حل کرده و کسانی که در عرصه هنری سابقه مشخصي دارند، می‌توانند ازمزایای این بیمه استفاده کنند. 

نداشتن سابقه كاري مكتوب و مستند، عامل محرومیت اکثر خبرنگاران 
خبرنگار بیرجندی، نبود سابقه و روند طولانی بیمه شدن را از مشکلات اهالی قلم خراسان جنوبی برای استفاده از بیمه اهل قلم عنوان کرد.
 
«ف. ز» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار كرد: طولانی بودن فرآیند بیمه و نبود مرجعي برای جمع‌آوری سوابق خبرنگاران و نویسندگان خراسان جنوبی باعث شده است كه تنها عده اندكي از اين قشر بتوانند از مزایای بیمه استفاده کنند. 

وی افزود: قوانین بیمه اهل قلم باید اصلاح شود، زیرا در غیر این صورت، این بیمه نخواهد توانست تمامی فعالان عرصه فرهنگی و هنری را تحت پوشش خود قرار دهد.
 
خبرنگار بیرجندی با بیان این که در استان تنها تعداد انگشت شماری از نویسندگان استان از بیمه اهل قلم استفاده می کنند، گفت: وضع اهالی رسانه در اين باره از نویسندگان بهتر است. 

«ف.ز» با بیان این که مزایای این بیمه برای همه مناسب است، یادآور شد:اصلاح قوانین و ساماندهی و تکمیل بانک اطلاعاتی اهل قلم، مهم‌ترین راهکار حل مشکل بیمه اهل قلم در خراسان جنوبی است.

مشكلاتي كه بايد حل شوند

مشكلاتي كه از سوي مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي و همچنين روزنامه‌نگار خراساني جنوبي براي بيمه شدن اهل قلم اين استان عنوان شدند، اگرچه وجود دارند و چالش‌هايي را بر سر راه استفاه اهل قلم اين استان از مزاياي بيمه ايجاد كرده است اما نبايد فراموش كرد كه با توجه به اقدامات صورت گرفته از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به ويژه معاونت فرهنگي اين وزارتخانه براي بيمه شدن اهل قلم، ضرورت دارد تا مسوولان محلي براي رفع اين مشكلات اقدام كنند.

بجاست تا به عنوان سابقه‌اي درباره توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به بيمه شدن اهل قلم، به سخنان بهمن دري، معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين باره اشاره شود.

دري چندي پيش از اهتمام اين معاونت براي برطرف كردن دغدغه معيشتي اهالي قلم خبر داد و گفت: تا پايان سال جاري بيش از هزار تن از اهالي قلم كشور مورد حمايت و بيمه قرار مي‌گيرند.

وي افزود: سال گذشته در مجموع 300 نفر از نويسندگان كشور تحت پوشش بيمه قرار گرفتند و امسال فقط در سه ماهه نخست سال 1390 حدود 290 نفر از اهالي قلم مراحل بيمه شدن طي كرده‌اند و اميدواريم تا پايان سال بتوانيم بيش از هزار تن از اهالي قلم كشور را تحت پوشش بيمه قرار دهيم. 

دري همچنين از اقدام و پيگيري معاونت امور فرهنگي براي بيمه تكميلي نويسندگان داستان‌نويسان و شاعران خبر داد و گفت: اكنون با همكاري صندوق حمايت از نويسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران، موسسه خانه كتاب معاونت امور فرهنگي، سهم بيمه نويسندگان را (به عنوان كارفرما) پرداخت مي‌كند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها