شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۷
محلي براي نمايش استعدادهاي ناشران استاني

نمايشگاه‌هاي استاني كتاب با هدف ضرورت تمركززدايي از نمايشگا‌ه‌هاي كتاب و ايجاد عدالت فرهنگي از سال 1370 در كشور برگزار مي‌شوند. اين طرح ابتدا در استان‌هاي محدودي اجرا مي‌شد اما به مرور زمان دامنه آن گسترده‌تر شد و اكنون در طول سال، استان‌هاي مختلف كشور پذيراي اين نمايشگاه‌هاي استاني‌اند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، توزیع نامناسب کتاب‌ها در سراسر کشور و ضعف ناشران در شبکه توزیع کتاب موجب شده است كه بسياري از ناشران استاني از فروش نامناسب خود در چرخه توليد كتاب گلايه‌مند باشند. در اين گزارش سهم ناشران استان گيلان به عنوان يكي از استان‌هاي فعال در حوزه بررسي شده است.

قرار است نمايشگاه استاني كتاب گيلان، مهر ماه امسال در محل دايمي نمايشگا‌ه‌هاي شهر گيلان برگزار شود و بسياري از ناشران از اين تاريخ نسبت به زمان سال گذشته راضي‌ترند.

اكبر حق‌شناس، مديرمسوول انتشارات «حق‌شناس» در شهر رشت كه كتاب‌هاي دانشگاهي منتشر مي‌كند، مهر ماه را زمان خوبي براي برگزاري اين نمايشگاه مي‌داند و مي‌گويد: با توجه به اين‌كه در روزهاي آغازين سال تحصيلي اين نمايشگاه برگزار مي‌شود، براي ما خيلي خوب است چون دانشجويان و استادان مي‌توانند كتاب‌هاي مورد نياز خود را با تخفيف خوبي خريداري كنند.

وي ادامه داد: شايد زمان برگزاري چندان براي ناشران كتاب‌هاي عمومي مهم نباشد ولي ناشران دانشگاهي در اين زمان مي‌توانند از فرصت به دست آمده براي فروش بهتر كتاب‌هاي خود استفاده كنند.

حق‌شناس اما با گلايه از محل برگزاري نمايشگاه مي‌گويد: متاسفانه محلي كه براي برپايي اين نمايشگاه در نظر گرفته‌اند، مناسب نيست و با توجه به اين‌كه در 10 كيلومتري شهر رشت قرار دارد، مردم استقبال زيادي از نمايشگاه نمي‌كنند.

وي يادآور مي‌شود: تاكنون چندين بار از سوي مسوولان براي برگزاري نمايشگاه در داخل شهر مكان‌يابي شده اما به دلايل مختلف موافقت نشده است. به عنوان مثال، ورزشگاه يادگار امام(ره) در شهرك گلسار، يكي از اين گزينه‌هاي خوب به شمار مي‌آيد كه متاسفانه تاكنون به آن توجهي نشده است.

حق‌شناس كه 15 سال است در حوزه نشر كتاب‌هاي دانشگاهي فعاليت مي‌كند، درباره دستاوردهاي برگزاري نمايشگاه‌هاي استاني كتاب مي‌گويد: به عنوان يك ناشر شهرستاني نتيجه چنداني از نمايشگاه‌هاي استاني نگرفته‌ام اما با توجه به اين‌كه نمايشگاه؛ محل خوبي براي آشنايي استادان، نويسندگان و دانشجويان با يكديگر و همچنين تعامل و هم‌انديشي است، كاربرد خوبي دارد.

كتابفروشان نيز گروه ديگري محسوب مي‌شوند كه گاهي موافق و گاهي مخالف برپايي نمايشگاه كتاب استاني‌اند. آرمان فليحي، مدير كتابفروشي «آرمان» يكي از اين كتابفروشان است كه اعتقاد دارد،‌ نمايشگاه‌هاي كتاب استاني كامل نيستند و چيز خاصي ندارد و نمي‌تواند براي مخاطبان جذابيت خاصي داشته باشند.

وي ادامه مي‌دهد: زماني كه اين نمايشگاه برگزار مي‌شود، فروش كتابفروشي ما به شدت پايين مي‌آيد و اين موضوع چندان هم براي ما خوب نيست.

حسين نوروزي، مدير كتابفروشي «نوروزي»، يكي ديگر از كتابفروشان شهر رشت است كه كتاب‌هاي پزشكي مي‌فروشد. وي در اين باره معتقد است: زماني كه در تهران نمايشگاه كتاب تهران نيز برگزار مي‌شود، در كار و فعاليت فروشگاه‌ها و كتابخانه‌هاي رشت نيز وقفه مي‌افتد و كار ما با سكته كاري روبه‌رو مي‌شود.

وي مي‌افزايد: اما نمايشگاه‌هاي استاني، به عنوان يك نمايشگاه سراسري طبق برنامه‌ريزي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در تمام استان‌ها برگزار مي‌شود و كتابفروش‌ها نيز نمي‌توانند در اين زمينه كاري انجام دهند.

سيد خشايار كيافر، مدير انتشارات «كديور» به عنوان ناشري كه معمولا هر سال در اين نمايشگاه حضور دارد، مي‌گويد: نمايشگاه استاني معمولا در فروش ناشران شهرهاي مختلف تاثير زيادي دارد. به دليل تخفيف خوب و مناسبي كه در اين نمايشگاه‌ها به مخاطبان ارايه مي‌شود و همچنين جمع بودن كتاب‌ها در يك مكان، ناشران مي‌توانند از اين فرصت استفاده كنند.

به گفته وي، فروش مستقيم كتاب در اين نمايشگاه يك امتياز ويژه است. ‌اگرچه تخفيف نمايشگاه زياد است اما چون سود مستقيم دارد، به نفع ناشران استاني است، زيرا مي‌‌توانند كتاب‌ها و آثار خود را معرفي كنند و در غير اين صورت، بسياري از كارها به اصطلاح مي‌خوابد.

كيافر با رد ادعاي برخي از كتابفروشان مبني بر تاثير زياد اين نمايشگا‌‌ه‌ها بر كاركرد كتابفروشان مي‌گويد: نمايشگاه‌هاي استاني، معمولا مقطعي و سالي يك بار برگزار مي‌شوند و فكر نمي‌كنم تاثير خيلي زيادي داشته باشند.

وي با بيان اين‌كه برپايي نمايشگاه‌هاي استاني براي مصرف‌كننده‌ها بهتر است، يادآور مي‌شود: معمولا هر فرد و خانواده‌اي هزينه مشخصي را براي خريد كتاب در نظر مي‌گيرد و هدف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از برپايي نمايشگاه‌هاي استاني اين است كه فرهنگ كتابخواني را در سطح كشور ترويج دهد و ناشران و دست‌اندركاران اين حوزه بايد براي تحقق اين موضوع اقدام كنند.

حميد بلوري، رييس تعاوني ناشران استان گيلان نيز با بيان اين‌كه ناشران استاني از برپايي اين نمايشگاه‌ها ناراضي نيستند، مي‌گويد: برپايي اين نمايشگاه‌ها موقعيت بسيار خوبي براي فرهنگ و اقتصاد هر استان به شمار مي‌آيد و در اين بخش معمولا كتابفروشان ناراضي‌اند، زيرا فكر مي‌كنند بخشي از فروش آن‌ها از دست مي‌رود.

وي يادآور مي‌شود: من معتقدم كه برپايي اين نمايشگا‌ه‌ها به نفع مردم است و نمي‌توان به اين‌ دليل كه برخي كتابفروشان از اين نمايشگاه‌ها ناراضي‌اند، روي اين كار خط بطلان كشيد. از سوي ديگر، نمايشگاه فرصت خوبي براي ناشران استاني است چون فرصتي را فراهم مي‌آورد تا آثار خود را در معرض ديد همشهري‌ها و هم استاني‌هاي خود قرار دهند و همچنين ناشران استان‌هاي ديگر با توانمندي‌هاي آنان روبه‌رو شوند.

به گفته بلوري، در هر نمايشگاه معمولا 10 تا 15 درصد غرفه‌ها مربوط به ناشران همان استان است و بقيه غرفه‌ها در اختيار ناشران تهران، قم، مشهد و ... است.

وي عنوان كرد: اكنون 113 ناشر در استان گيلان مجوز نشر دارند و از اين ميان، تنها نيمي از اين تعداد فعاليت كمي دارند كه از اين تعداد نيز 25 ناشر فعال‌ترند و 10 ناشر در حوزه نشر كتاب خيلي فعال عمل مي‌كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط