یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۲
«پسامدرنیسم و جامعه‌ مصرفی» به كتابفروشی‌ها رسيد

«پسامدرنیسم و جامعه مصرفی» عنوان كتابي است كه بر نظام سرمایه‏داری تأمل كرده و نويسنده آن معتقد است سرمايه‌داري، به تدريج جنبه‏های بیشتری از زندگی را به کالا مبدل کرده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(يبنا)، كتاب «پسامدرنیسم و جامعه‌ي مصرفی» مقالاتی از فردریک جیمسن، ایرا چرنوس، جیسن برگر و تانر میرلیز است كه جايگاه انسان را در فرهنگ کالایی سیل‌آسای امروز بررسي مي‌كند و اين‌كه چگونه می‌توان در این بازار زندگي كرد.

فردریک جیمسون، يكي از نويسندگان اين اثر معتقد است در سرمایه‏داری متاخر هر محصول فرهنگی تنها کالای دیگری است که در بازار خرید و فروش می‏شود. «بازار» در این‌جا به معنای مجموعه تمام فرایندهای تولید و مصرف است که در جهان روی می‏دهند. هنگامی که بازار و فرهنگ درهم می‏آمیزند تمام زندگی به یک بازار بزرگ تبدیل می‏شود. آثار نویسندگان بزرگ توسط کمپانی‏هایی منتشر می‏شوند که شعبی از بنگاه‏های غول‏پیکر چندملیتی‏اند و نویسندگان فقط تا زمانی بزرگند که آخرین کتابشان سودآور باشد.
 
در سطحی معمول‏تر، مراکز خرید در تملک بنگاه‏های ملکی چندملیتی‌اند که این فضاها را به کارآفرینان اجاره می‏دهند و آنان نیز خود غرفه‏ها را در آن فضا به غرفه‏داران کوچک اجاره می‏دهند. اکنون هر کاسه گلی دست‌سازِ محلی پیوندی است به بازار جهانی و زنجیره بی‏پایانی از فرهنگ کالایی. چه کسی می‌داند که این کاسه در کجای «جهان سوم» و در کوره كدام کوزه‌گری ساخته شده است؟

بازار، فرهنگ را تسخیر می‌کند و کالاها و رسانه‌ها و نشانه‌ها به یکدیگر وابسته‌اند تا آن‌جا که به گفته نويسنده اين اثر، شهر فرنگ همه را افسون کرده است. وي در بخشي از اين اثر مي‌گويد: «تصویرها و شهرفرنگ همیشه متغیر محصولات برای فروش دو کد متمایزند، اما آن‌ها چنان تنگاتنگ در یکدیگر نفوذ کرده‏اند که ما مدام هر یک را به دیگری تبدیل رمز می‏کنیم.»

رسانه‏های فوق پیشرفته پیوندی بسیار مهم در ادغام فرهنگ و بازار هستند. افسون‏شدگی ما نسبت به رسانه‏ها در حقیقت افسون‏شدگی نسبت به کل این شهرفرنگ است. وقتی ما رسانه را مصرف می‏کنیم، در حال مصرف کل فرایند مصرف در شکل ناب آن هستیم و بالاتر از آن، ما مصرف را مصرف می‌کنیم. 

اما به عقیده جیمسون باید از این پیش‌تر رفت و از آفرینش اتوپیا(لا مكان) درون پسامدرنیسم امروز گفت تا قدرت و کنترل بر زندگی را برای فردا به دست آورد. به تعبیر «ایرا چرنوس» يكي ديگر از نويسندگان كتاب، فقط تصور امکان چنین کنش‏های خلاقانه‏ای کافی است تا ما را کنجکاو کند از تلویزیون‏ها و فروشگاه‏های خرید دور شویم و به این نکته بیندیشیم که آیا فرهنگ پسامدرن امروزی واقعا شیوه‏ای است که می‏خواهیم مطابق آن زندگی کنیم؟
 
چاپ نخست كتاب «پسامدرنیسم و جامعه‌ي مصرفی» با ترجمه وحید ولی‌‌‌‌‌زاده در 152 صفحه و با قیمت پنج هزار تومان از سوي نشر پژواک منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها